Osaamiskartoitus ammatillisessa aikuiskoulutuksessa : Osaava Varsinais-Suomi –osaamiskartoituksen arviointi
Virtanen, Pia (2013)
Virtanen, Pia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022053
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni tutkimalla aikuiskouluttajan osaamista ja laatimalla aikuiskouluttajan osaamiskartoituksen sekä tutkimalla osaamiskartan soveltuvuutta eri oppilaitoksissa. Tutkimusmenetelmänäni oli toimintatutkimus ja kehittämisen viitekehyksenä toimi oppivan organisaation teoria. Työni tilaajana toimi Varsinais-Suomen 12 oppilaitoksen yhteinen Osaava Varsinais-Suomi –hanke.
Tutkimukseni sisälsi kaksi osaa. Aluksi keräsin vuosina 2011 – 2012 opinnäytetyöhöni liittyen tietoja aikuiskouluttajan tarvitsemista osaamisista nyt ja tulevaisuudessa sekä laadin hankkeen ohjausryhmän opastuksella osaamiskartan valituille osaamisalueille. Tein esimiehille myös osaamisen johtamisen oppaan avustamaan kartoituksen käyttöä.
Tutkimukseni toisena osana vuonna 2013 arvioin osaamiskartan käyttöön ottoa. Aikuiskouluttajan osaamiskartan toimivuutta kartoitin webropol-kyselynä, jonka suuntasin hankkeeseen osallistuvien oppilaitosten esimiehille. Kyselyn tulosten mukaan tekemäni osaamiskartta oli aikuiskouluttajan keskeiset osaamiset kattava, mutta osaamiskartoituksen laajempi käyttöön otto olisi vaatinut lisää koulutusta sekä opastusta. Koska kyselyyn vastasi vain pieni joukko esimiehistä, tuloksia ei voida kuitenkaan pitää kattavina eikä lopputuloksia yleistää laajemmin.
Tutkimukseni sisälsi kaksi osaa. Aluksi keräsin vuosina 2011 – 2012 opinnäytetyöhöni liittyen tietoja aikuiskouluttajan tarvitsemista osaamisista nyt ja tulevaisuudessa sekä laadin hankkeen ohjausryhmän opastuksella osaamiskartan valituille osaamisalueille. Tein esimiehille myös osaamisen johtamisen oppaan avustamaan kartoituksen käyttöä.
Tutkimukseni toisena osana vuonna 2013 arvioin osaamiskartan käyttöön ottoa. Aikuiskouluttajan osaamiskartan toimivuutta kartoitin webropol-kyselynä, jonka suuntasin hankkeeseen osallistuvien oppilaitosten esimiehille. Kyselyn tulosten mukaan tekemäni osaamiskartta oli aikuiskouluttajan keskeiset osaamiset kattava, mutta osaamiskartoituksen laajempi käyttöön otto olisi vaatinut lisää koulutusta sekä opastusta. Koska kyselyyn vastasi vain pieni joukko esimiehistä, tuloksia ei voida kuitenkaan pitää kattavina eikä lopputuloksia yleistää laajemmin.