"Ja mä tajusinkin, että pystyn ja selviän" : koulutuksen vaikutukset ja opiskelun merkitys valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opiskelijoiden elämässä Sataedussa
Malmivuori, Taina (2013)
Malmivuori, Taina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401071090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401071090
Tiivistelmä
Sataedu, Satakunnan koulutuskuntayhtymä, on järjestänyt mielenterveyskuntoutujille valmentavaa ja kuntouttavaa opetusta ja ohjausta ammatillisen koulutuksen yhteydessä vuodesta 2006. Koulutus kestää 1-2 vuotta ja sen tarkoitus on valmentaa opiskelijoita ammatilliseen koulutukseen ja työelämään. Tutkielman tavoitteena oli selvittää vuosien 2006-2011 aikana koulutuksen suorittaneiden opiskelijoiden tämän hetkinen tilanne ja heidän ajatuksiaan koulutuksen merkityksestä heidän elämässään.
Tutkielma jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa hankittiin tieto kaikkien 94 tutkimusvuosina koulutuksen suorittaneen opiskelijan nykytilanteesta. Opiskelijoita tavoitettiin kyselylomakkeen, puhelimen ja facebookin välityksellä. Tutkielmassa ilmeni, että 43 % opiskelijoista on jo suorittanut tai suorittaa parhaillaan ammatillista tutkintoa. Tällä hetkellä opiskelijoista 33 % opiskelee ammatillista tutkintoa, 12 % on työelämässä osa- tai kokoaikatyössä, 17 % työskentelee työpajoilla, 18 % on psykiatrisessa kuntoutuksessa, 14 % kotona ja 6 % työttöminä työnhakijoina. Tutkielmassa ilmeni myös, että naiset ja miehet jatkavat opintoihin ja työelämään valmentavan koulutuksen jälkeen yhtä usein. Miehiä on tällä hetkellä hieman enemmän psykiatrisessa kuntoutuksessa ja työpajoilla työssä, kun taas naisia on kotona selvästi miehiä enemmän.
Tutkielman toinen osio toteutettiin narratiivisina elämänkertahaastatteluina. Opiskelijoista viisi kertoi elämäntarinansa. Tutkielma ei ota kantaa opiskelijoiden mielenterveyteen liittyviin ongelmiin, mutta elämänkerralliset haastattelut toivat esiin opiskelijoiden pitkät ja monimutkaiset reitit kohti opintoja ja työelämää sekä osittain hyvin traumaattiset olosuhteet lapsuudessa ja nuoruudessa. Vaikka koulutuksen tavoite onkin, että opiskelijat pääsevät opintoihin ja työelämään, se ei ole onnistumisen ainoa mittari. Haastatteluissa opiskelijat toivat myös esiin monenlaisia onnistumisia. Mielenterveysongelmista kuntoutuminen kestää vuosia ja aina opintojen aika ei ole heti valmentavan koulutuksen jälkeen. Koulutuksen merkitys opiskelijalle voi olla silti valtava.
Tutkimus osoittaa, että valmentava koulutus auttaa nuoria aikuisia ammatillisten opintojen alkuun ja työelämään.
Tutkielma jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa hankittiin tieto kaikkien 94 tutkimusvuosina koulutuksen suorittaneen opiskelijan nykytilanteesta. Opiskelijoita tavoitettiin kyselylomakkeen, puhelimen ja facebookin välityksellä. Tutkielmassa ilmeni, että 43 % opiskelijoista on jo suorittanut tai suorittaa parhaillaan ammatillista tutkintoa. Tällä hetkellä opiskelijoista 33 % opiskelee ammatillista tutkintoa, 12 % on työelämässä osa- tai kokoaikatyössä, 17 % työskentelee työpajoilla, 18 % on psykiatrisessa kuntoutuksessa, 14 % kotona ja 6 % työttöminä työnhakijoina. Tutkielmassa ilmeni myös, että naiset ja miehet jatkavat opintoihin ja työelämään valmentavan koulutuksen jälkeen yhtä usein. Miehiä on tällä hetkellä hieman enemmän psykiatrisessa kuntoutuksessa ja työpajoilla työssä, kun taas naisia on kotona selvästi miehiä enemmän.
Tutkielman toinen osio toteutettiin narratiivisina elämänkertahaastatteluina. Opiskelijoista viisi kertoi elämäntarinansa. Tutkielma ei ota kantaa opiskelijoiden mielenterveyteen liittyviin ongelmiin, mutta elämänkerralliset haastattelut toivat esiin opiskelijoiden pitkät ja monimutkaiset reitit kohti opintoja ja työelämää sekä osittain hyvin traumaattiset olosuhteet lapsuudessa ja nuoruudessa. Vaikka koulutuksen tavoite onkin, että opiskelijat pääsevät opintoihin ja työelämään, se ei ole onnistumisen ainoa mittari. Haastatteluissa opiskelijat toivat myös esiin monenlaisia onnistumisia. Mielenterveysongelmista kuntoutuminen kestää vuosia ja aina opintojen aika ei ole heti valmentavan koulutuksen jälkeen. Koulutuksen merkitys opiskelijalle voi olla silti valtava.
Tutkimus osoittaa, että valmentava koulutus auttaa nuoria aikuisia ammatillisten opintojen alkuun ja työelämään.