Pelin suunnittelu ja käytettävyystestaus 3–4-vuotiaille lapsille
Tuominen, Annika (2013)
Tuominen, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141292
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee 3–4-vuotiaiden pelejä, niiden käytettävyyttä ja käytettävyystestausta lasten kanssa. Tavoitteena oli tutkia, millaiset pelit soveltuvat 3–4-vuotiaille lapsille, mikä peleissä on tärkeää ja mitä niissä tulee olla. Tarkoituksena oli selvittää, mitä kohderyhmän lapset tarvitsevat peleissään ja rakentaa sen pohjalta Nalle-peli Pikku Kakkosen nettiin. Pelin oli tarkoitus toimia internetissä ja mobiililaitteilla.
Nalle on tuttu Pikku Kakkosen aamulähetyksissä nähdystä Nallen aamu -ohjelmasta. Nallelle haluttiin lisää tunnettuutta pelin kautta ja saada sitä enemmän lasten suosioon. Pelin oli tarkoitus sisältää vähintään kolme erilaista pientä peliä, joista yksi liittyi Nallen aamu -ohjelmaan. Muiden pelien täytyi täyttää kohderyhmän peleiltä vaadittavat kriteerit.
Koska media on suurena osana jokapäiväistä elämää ja digitaaliset pelit ovat lapsille yksi eniten käytetyistä välineistä mediassa, opinnäytetyö käsittelee median vaikutuksia lapsiin. Tämän lisäksi raportissa kerrotaan yleisesti digitaalisista peleistä, mitä niihin liittyy ja missä niitä voidaan käyttää hyödyksi.
Opinnäytetyössä kerrotaan myös käytettävyyden tutkimisesta. Olennaista on raportoida yleisestä käytettävyydestä ja käytettävyystestauksesta lasten kanssa. Näiden asioiden tutkiminen oli tärkeää, koska pelin toteuttamisen lisäksi suoritettiin käytettävyystestaus 3–4-vuotiaiden lasten kanssa päiväkodissa. Työssä avataan pelin suunnittelua ja toteutusta sekä suoritettua testausta ja sen tuloksia.
Nalle on tuttu Pikku Kakkosen aamulähetyksissä nähdystä Nallen aamu -ohjelmasta. Nallelle haluttiin lisää tunnettuutta pelin kautta ja saada sitä enemmän lasten suosioon. Pelin oli tarkoitus sisältää vähintään kolme erilaista pientä peliä, joista yksi liittyi Nallen aamu -ohjelmaan. Muiden pelien täytyi täyttää kohderyhmän peleiltä vaadittavat kriteerit.
Koska media on suurena osana jokapäiväistä elämää ja digitaaliset pelit ovat lapsille yksi eniten käytetyistä välineistä mediassa, opinnäytetyö käsittelee median vaikutuksia lapsiin. Tämän lisäksi raportissa kerrotaan yleisesti digitaalisista peleistä, mitä niihin liittyy ja missä niitä voidaan käyttää hyödyksi.
Opinnäytetyössä kerrotaan myös käytettävyyden tutkimisesta. Olennaista on raportoida yleisestä käytettävyydestä ja käytettävyystestauksesta lasten kanssa. Näiden asioiden tutkiminen oli tärkeää, koska pelin toteuttamisen lisäksi suoritettiin käytettävyystestaus 3–4-vuotiaiden lasten kanssa päiväkodissa. Työssä avataan pelin suunnittelua ja toteutusta sekä suoritettua testausta ja sen tuloksia.