Elämyksellinen myymäläympäristön suunittelu : Case tuotteistaminen PTV-Team Oy:lle
Ropponen, Eveliina; Häkkinen, Maria (2013)
Ropponen, Eveliina
Häkkinen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321152
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan elämyksellistä myymäläympäristön suunnittelua. Kiinnitämme huomiota asiakkaiden
ostokäyttäytymiseen ja sen muutoksiin elämyksellisessä myymäläympäristössä. Keskitymme myymälän fyysisen
ympäristön suunnittelun keinoihin ja elämyksen viiteen peruselementtiin.
Haluamme tuotteistaa elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelun mainostoimisto PTV-Team Oy:lle. Näemme,
että elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelua tarjoavalle yritykselle on tyhjä markkinarako. Tutkimuksen
tavoitteena on todeta että, elämyksellisyyden lisääminen myymäläympäristösuunnitteluun on kannattava teko
myymälälle. Tavoitteena on kerätä ammattitaitoa elämyksellisessä myymäläympäristön suunnittelussa ja paketoida se myyntivalmiiksi tuotteeksi.
Asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja myymäläympäristön suunnittelua tutkitaan teoriatiedon pohjalta kehitetyillä
haastatteluilla. Haastatteluja on kolme kappaletta, joista yksi on myymälöiden asiakkaille, yksi myymälöiden johdolle
ja yksi myymäläsuunnittelun ammattilaiselle. Tutkimuksen pohjalta tehdään Tuotteistamisen canvas, johon kerätään
kaikki tutkimuksesta tullut tietotaito.
Opinnäytetyössä tarkastellaan elämyksellistä myymäläympäristön suunnittelua. Kiinnitämme huomiota asiakkaiden
ostokäyttäytymiseen ja sen muutoksiin elämyksellisessä myymäläympäristössä. Keskitymme myymälän fyysisen
ympäristön suunnittelun keinoihin ja elämyksen viiteen peruselementtiin.
Haluamme tuotteistaa elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelun mainostoimisto PTV-Team Oy:lle. Näemme,
että elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelua tarjoavalle yritykselle on tyhjä markkinarako. Tutkimuksen
tavoitteena on todeta että, elämyksellisyyden lisääminen myymäläympäristösuunnitteluun on kannattava teko
myymälälle. Tavoitteena on kerätä ammattitaitoa elämyksellisessä myymäläympäristön suunnittelussa ja paketoida se myyntivalmiiksi tuotteeksi.
Asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja myymäläympäristön suunnittelua tutkitaan teoriatiedon pohjalta kehitetyillä
haastatteluilla. Haastatteluja on kolme kappaletta, joista yksi on myymälöiden asiakkaille, yksi myymälöiden johdolle
ja yksi myymäläsuunnittelun ammattilaiselle. Tutkimuksen pohjalta tehdään Tuotteistamisen canvas, johon kerätään
kaikki tutkimuksesta tullut tietotaito.