Huittisten Säästöpankin Perussetti-tuotteen kilpailijat
Järvinen, Mikko (2008)
Järvinen, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243243
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Huittisten Säästöpankki, joka täytti vuoden 2007 syyskuussa 130 vuotta. Pankki toimii nykyään seitsemällä eri paikkakunnalla Satakunnan alueella. Konttorit sijaitsevat Huittisissa, Vammalassa, Säkylässä, Eurassa, Ulvilassa, Äetsässä sekä Porissa. Huittisten Säästöpankki on enimmäkseen keskittynyt yksityishenkilöiden raha-asioiden hoitoon, mutta sillä on myös asiantuntemusta maanviljelijöiden raha-asioiden hoidossa. Pankki ei siis ole niin kutsuttu liikepankki, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö sen olisi tarkoitus myös tuottaa voittoa. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia 18 - 26 -vuotiaat nuoret. Miltei jokainen yritys, joka markkinoi itseään trendikkäänä ja haluaa tulla esiin positiivisesti nuorten silmissä, ilmoittaa halutuksi segmentikseen juuri kyseessä olevan segmentin. Pankkialalla tämän segmentin henkilöt ovat myös erittäin haluttuja, koska he ovat tulevia asuntolainan ottajia ja ovat myös paremmin valmiita rahastoimaan ja sijoittamaan esimerkiksi eläkevakuutuksiin pääomaansa, kuin vanhempi sukupolvi. Työn avulla pyrittiin selvittämään, miten pankit yrittävät saada segmentin henkilöitä asiakkaikseen. Jokaisella pankilla on joku oma markkinointitapansa. Toiset tuovat sitä enemmän esille mainonnassaan, kun taas toiset pankit mainitsevat asiakkaalle vain, jos sitä osaa kysyä. Markkinoinnillisia eroja siis oli, mutta suuria eroja itse tuotteissa ei loppujen lopuksi ole niin paljoa. Paljon tehtävää siis jää pankkitoimihenkilöiden ja markkinoinnin varaan, kun segmentin ikäinen asiakas miettii, mihin pankkiin hän rahojaan aikoo alkaa tallettaa. Työssä ei arvostella pankkien markkinointia ja aseteta niitä paremmuusjärjestykseen, koska siihen ei ollut valmiuksia. Selvitettiin kuitenkin mahdollisimman tarkkaan se, mitä tuotteita ja etuja nuoret todellisuudessa saavat pankeilta. Työn lopussa esitetään johtopäätöksissä perustellut mielipiteet ja ehdotukset Huittisten Säästöpankille siitä, miten voitaisiin parantaa pankin omaa markkinointia ja tarjoamaa kyseessä olevalle segmentille.