Hoitotyön opettajien valmiudet opiskelijoiden eettisen osaamisen tukemiseen
Koskinen, Tiia; Suonpää, Krista; Talja, Päivi (2013)
Koskinen, Tiia
Suonpää, Krista
Talja, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122522100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122522100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opettajien kokemuksia siitä, millaiset valmiudet heillä on tukea ja ohjata opiskelijoita eettisissä ongelmatilanteissa ja opiskelijoiden eettisen osaamisen kehittymisessä. Tavoitteena oli saada opettajien ohjausvalmiuksista mahdollisimman kattava kuvaus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena suomalaisessa ammattikorkeakoulussa kuutta hoitotyön opettajaa haastattelemalla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyö on osa kolmivuotista INEC (Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice) – projektia, jonka yhteistyökumppaneina on sairaaloita ja oppilaitoksia Suomesta, Virosta ja Sveitsistä. Projektin tarkoituksena on kartoittaa eettisen osaamisen nykytilaa ja sitä miten sen kehittymistä tuetaan. Tavoitteena on muun muassa taata opettajien ja opiskelijoiden jatkuva kehitys omalla erikoisalallaan, sekä kasvattaa opiskelijoiden varmuutta kohdata erilaisia eettisiä kysymyksiä. Tulosten perusteella pyritään kehittämään uusia työkaluja sekä toimintamalleja eettisen osaamisen tukemiseksi.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että hoitotyön opettajilla on suhteellisen hyvät opiskelijaohjausvalmiudet opiskelijan eettisen osaamisen tukemiseksi. Yksin opettajaopinnot eivät kuitenkaan takaa riittävän hyviä valmiuksia vaan ne kehittyvät työkokemuksen myötä. Opettajilla on käytössään monipuolisesti välineitä eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi. He kokevat kuitenkin, että vaikutusmahdollisuudet erityisesti käytännön harjoittelun aikana ilmenevien eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseen ovat vähäiset.
Jotta opettajat pystyisivät vastaamaan hoitoalan muuttuviin tarpeisiin, kaipaisivat he osaamisensa tueksi lisäkoulutusta ja yhteisten toimintamallien luomista. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää siihen, että etiikan osuus huomioitaisiin jokaisessa opintojaksossa läpi koulutuksen, jotta voitaisiin taata opiskelijoiden eettisen osaamisen kehittyminen.
Opinnäytetyö on osa kolmivuotista INEC (Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice) – projektia, jonka yhteistyökumppaneina on sairaaloita ja oppilaitoksia Suomesta, Virosta ja Sveitsistä. Projektin tarkoituksena on kartoittaa eettisen osaamisen nykytilaa ja sitä miten sen kehittymistä tuetaan. Tavoitteena on muun muassa taata opettajien ja opiskelijoiden jatkuva kehitys omalla erikoisalallaan, sekä kasvattaa opiskelijoiden varmuutta kohdata erilaisia eettisiä kysymyksiä. Tulosten perusteella pyritään kehittämään uusia työkaluja sekä toimintamalleja eettisen osaamisen tukemiseksi.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että hoitotyön opettajilla on suhteellisen hyvät opiskelijaohjausvalmiudet opiskelijan eettisen osaamisen tukemiseksi. Yksin opettajaopinnot eivät kuitenkaan takaa riittävän hyviä valmiuksia vaan ne kehittyvät työkokemuksen myötä. Opettajilla on käytössään monipuolisesti välineitä eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi. He kokevat kuitenkin, että vaikutusmahdollisuudet erityisesti käytännön harjoittelun aikana ilmenevien eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseen ovat vähäiset.
Jotta opettajat pystyisivät vastaamaan hoitoalan muuttuviin tarpeisiin, kaipaisivat he osaamisensa tueksi lisäkoulutusta ja yhteisten toimintamallien luomista. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää siihen, että etiikan osuus huomioitaisiin jokaisessa opintojaksossa läpi koulutuksen, jotta voitaisiin taata opiskelijoiden eettisen osaamisen kehittyminen.