Kuivasulattimen akselin optimointi
Salovuori, Mika (2013)
Salovuori, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151399
Tiivistelmä
Tutkintotyössä optimoitiin teurasjätteitä käsittelevän sulattimen akselia, joka toimii sekoittajana. Kuivasulatin on teurasjätteiden käsittelylaitoksen ydinosana toimiva laite, jonka avulla steriloidaan, haihdutetaan ja erotetaan rasvaa. Varmatoimisen sulattimen kehittäminen paremmaksi on vaativaa työtä. Jokainen muutos on aina pienimuotoinen riski, sillä toimintavarmuus lähes jatkuvasti käsittelylaitoksella käytössä olevissa sulattajissa on säilyttävä. Sulattajien rikkoutuessa teurasjätteiden säilytyksestä tulee todella suuri ongelma käsittelylaitoksella. Sulattajan sisällä on 200 ºC:n lämpötila, mutta akselin päät ovat huoneenlämpötilassa.
Tuotekehityksen lähtökohtana oli akselin käyttövarmuuden parantaminen materiaalien ja osien muodon sekä viimeistelyn avulla. Projektissa paneuduttiin sulattajan akseliin kohdistuvien voimien laskentaan. Kitkakulumisesta aiheutuvien alkusäröjen vaikutukset jätettiin tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Akseli mallinnettiin Pro/ENGINEERohjelmalla ja lujuuslaskenta suoritettiin Ansyksella. Lisäksi laskemalla arvioitiin väsymisrajamitoitus.
Akseli osoittautui materiaalivalinnoiltaan suurimmalta osin kustannustehokkaaksi ja kestäväksi. Akselinpää on selkeästi ylimitoitettu. Kriittisin kohde löytyi kolaputkesta, jonka seinämävahvuuden kasvatuksella on saavutettu riittävä kestävyys. Tässä työssä ei tarkemmin tutkittu käyttöikälaskelmaan perustuvaa materiaalivalinnan ja seinämävahvuuden järkevyyttä, mutta sekin saattaisi kannattaa optimoida.
Tuotekehityksen lähtökohtana oli akselin käyttövarmuuden parantaminen materiaalien ja osien muodon sekä viimeistelyn avulla. Projektissa paneuduttiin sulattajan akseliin kohdistuvien voimien laskentaan. Kitkakulumisesta aiheutuvien alkusäröjen vaikutukset jätettiin tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Akseli mallinnettiin Pro/ENGINEERohjelmalla ja lujuuslaskenta suoritettiin Ansyksella. Lisäksi laskemalla arvioitiin väsymisrajamitoitus.
Akseli osoittautui materiaalivalinnoiltaan suurimmalta osin kustannustehokkaaksi ja kestäväksi. Akselinpää on selkeästi ylimitoitettu. Kriittisin kohde löytyi kolaputkesta, jonka seinämävahvuuden kasvatuksella on saavutettu riittävä kestävyys. Tässä työssä ei tarkemmin tutkittu käyttöikälaskelmaan perustuvaa materiaalivalinnan ja seinämävahvuuden järkevyyttä, mutta sekin saattaisi kannattaa optimoida.