Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Porkkanapesätoiminta lasten kokemana : "Porkkanapesässä on kivaa, kun saa olla kaikkien kanssa"

Painokallio, Sanna; Viitanen, Leena (2006)

Avaa tiedosto
painokallio_viitanen.pdf (2.833Mt)
Lataukset: 


Painokallio, Sanna
Viitanen, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243244
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirin järjestämän porkkanapesätoiminnan merkitystä ja roolia Pormestarinluodon lasten elämässä. Tutkimuksessa huomioitiin myös lasten perheiden näkökulmat Porkkanapesän tarjoamasta toiminnasta. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa. Tavoitteena oli hankkia porkkanapesätoiminnasta ajantasaista tietoa ja huomioida erityisesti lasten mielipiteet. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tapaustutkimusta. Menetelminä käytettiin vanhemmille lähetettävää kyselylomaketta, lapsihaastattelua, toiminnallisia menetelmiä sekä havainnointia. Kyselylomakkeella kartoitettiin vanhempien mielipiteitä Porkkanapesän roolista lasten elämässä. Toiminnallinen tutkimusosa koostui neljästä eri toimintatuokiosta Porkkanapesässä. Piirtäminen, kehonkuvan rakentaminen, lauseiden täydentäminen sateenkaaritehtävässä, nallekortit ja loppurentoutus muodostivat lasten kanssa toteutettavan toiminnallisen tutkimusosuuden. Monipuolisella menetelmien käytöllä varmistettiin tulosten luotettavuus ja lapsilähtöinen vuorovaikutus. Toiminnallisten menetelmien viitekehykseksi valittiin sosialisaatioteoria ja sosiaalipedagogiikka. Lapsihaastattelu koostui yhdeksästä kysymyksestä, jotka tukivat toiminnallisia menetelmiä. Menetelmillä saatiin tietää, miksi Porkkanapesässä käydään ja mikä on sen tehtävä. Porkkanapesän rooli fysiologisten perustarpeiden tyydyttäjänä, vapaa-ajan ohjaajana ja turvallisina aikuiskontakteina oli tulosten keskeisin sisältö. Lapsilla ei ollut erityisodotuksia toiminnasta, vaan arkinen yhdessäolo ja tekeminen riittivät. Tutkimustuloksista johdettiin Maslowin tarvehierarkia -malliin perustuen kuvio Porkkanapesän roolista lasten vapaa-ajan kasvattajana. Porkkanapesällä oli tärkeä merkitys lasten elämässä, mutta kodin ja perheen tuki ja turva koettiin kuitenkin tärkeimmiksi. Tutkimuksella osoitettiin porkkanapesätoiminnan erityisyys ja tarpeellisuus lasten vapaa-ajan tukimuotona. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että tällaista toimintaa tuettaisiin ja lisättäisiin, ja että se saisi ansaitsemaansa arvostusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste