Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelun laatu yrityksen menestystekijänä : Asiakkaan kokeman palvelun laadun vaikutus Word of Mouthiin

Larvanto, Jarkko (2013)

 
Avaa tiedosto
Larvanto_Jarkko.pdf (2.957Mt)
Lataukset: 


Larvanto, Jarkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721483
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutetiin kuopiolaiselle matkailuajoneuvoalan yritykselle Caravan Larvanto Oy:lle. Kyseessä on pieni perheyritys, joka kamppailee ajoneuvoalan asiakkaista koventuneessa taloustilanteessa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka koettu palvelun laatu vaikuttaa asiakkaiden taipumukseen suositella yritystä tuttavilleen. Word-of Mouth (WOM) eli asiakkaiden suusanallinen viestintä voi tuoda yrityksille huomattavaa kilpailuetua.
Työn tutkimusosio toteutettiin Internetissä kvantitatiivisena survey-kyselytutkimuksena ja se lähetettiin Caravan Larvanto Oy:n asiakkaille. Kyselyssä mitattiin asiakkaiden kokemaa palvelun laadun tasoa Servperf-mittarilla sekä asiakkaiden taipumusta suositella yrityksen palveluita tuttavilleen.
Tuloksista voitiin todeta, että Caravan Larvanto Oy:n asiakkaat pitävät yrityksen palvelun laadun tasoa erittäin korkeana. Asiakkaiden todettiin myös olevan erittäin taipuvaisia suosittelemaan yrityksen palveluita tuttavilleen. Opinnäytetyön tuloksia analysoimalla voitiin todeta, että kohdeyrityksen asiakkaiden kokema korkea palvelun laatu on yhteydessä heidän taipumukseensa suositella yritystä tuttavilleen.
Opinnäytetyö osoitti, että kohdeyrityksen tulee kiinnittää jatkossakin huomiota palvelun laadun tasoon. Korkean palvelun laadun tason seurauksena syntyy yritykselle suosittelijoita, jotka toimivat myös yrityksen markkinoijina. Useissa alan tutkimuksissa on todettu, että kuluttajat luottavat ostopäätösprosessissaan usein yrityksen omaa mainontaa enemmän toisten kuluttajien arvioihin yrityksestä. Varsinkin pienessä kohdeyrityksessä markkinointibudjetti on hyvin rajallinen, joten WOMilla voidaan tuottaa hyvinkin tehokasta markkinointia alhaisin kustannuksin.
Opinnäytetyö kohdistui vain Caravan Larvanto Oy:öön, eikä ole näin sovellettavissa muihin yhteyksiin. Jatkotutkimuksen kannalta voisi tutkimusta soveltaa myös muihin alan liikkeisiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste