Henkilöstön perehdyttäminen : Case Makuuni Oy
Oinonen, Tuuli (2013)
Oinonen, Tuuli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401041039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401041039
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia elokuvavuokraamoketju Makuunin henkilöstön perehdyttämisen nykytilaa sekä kehittämismahdollisuuksia yrityksessä työskentelevien myyjien osalta. Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tulosten pohjalta laadittiin Makuunin uudelle työntekijälle yleisistä asioista kertova perehdyttämisopas, perehdyttämissuunnitelma, perehdyttämisessä käsiteltävien asioiden tarkistuslista, sekä lomake perehdyttämisen jälkeistä palautekeskustelua varten.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin perehdyttämisen merkitystä niin työntekijälle, työnantajalle kuin asiakkaallekin. Työssä pyrittiin selvittämään teorian pohjalta millainen on onnistunut perehdyttämisprosessi, ja mitä osaalueita sen aikana tulee käsitellä, jotta uusi työntekijä on valmis toimimaan työtehtävissään. Teoriaosassa käytiin läpi yksityiskohtaisesti perehdyttämisen eri vaiheita aina perehdyttämisen suunnittelusta perehdyttämisen onnistumisen seurantaan ja kehittämiseen asti.
Työn empiirisessä tutkimusosiossa laadittiin sähköinen kysely, johon vastasi 64 myyjää. Lisäksi haastateltiin teemahaastattelumenetelmällä kahta Makuunin myymälävastaavaa eli esimiestä, kahta Makuunissa jo pidempään työskennellyttä myyjää sekä yhtä vielä haastattelun aikaan koeajalla ollutta myyjää. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Makuunin perehdyttämisen tehostamista varten.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin perehdyttämisen merkitystä niin työntekijälle, työnantajalle kuin asiakkaallekin. Työssä pyrittiin selvittämään teorian pohjalta millainen on onnistunut perehdyttämisprosessi, ja mitä osaalueita sen aikana tulee käsitellä, jotta uusi työntekijä on valmis toimimaan työtehtävissään. Teoriaosassa käytiin läpi yksityiskohtaisesti perehdyttämisen eri vaiheita aina perehdyttämisen suunnittelusta perehdyttämisen onnistumisen seurantaan ja kehittämiseen asti.
Työn empiirisessä tutkimusosiossa laadittiin sähköinen kysely, johon vastasi 64 myyjää. Lisäksi haastateltiin teemahaastattelumenetelmällä kahta Makuunin myymälävastaavaa eli esimiestä, kahta Makuunissa jo pidempään työskennellyttä myyjää sekä yhtä vielä haastattelun aikaan koeajalla ollutta myyjää. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Makuunin perehdyttämisen tehostamista varten.