Tulevaisuuden osaamistarpeet varastoalalla : Varastoalan ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittäminen
Halonen, Heli (2013)
Halonen, Heli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221620
Tiivistelmä
Tämä selvitystyö on tehty tilaustyönä Opetushallitukselle vuoden 2013 alussa. Selvitystyön tavoitteena on osaltaan tukea Opetushallitusta tutkintojen uudis-tamistyössä syksystä 2013 alkaen. Työn tarkoituksena oli selvittää varastoalan osaamistarpeet lyhyellä ja pitkällä aikavälillä tulevaisuudessa. Lisäksi oli tar-koitus selvittää jatkumo varastoalan toisen asteen eri tutkintojen välillä.
Taustatietoina työssä käytettiin aiemmin tehtyjä opinnäytetöitä, hankeraport-teja sekä kirjallisuutta, jotka liittyivät varastoalaan, osaamisen kehittämiseen ja tulevaisuuden ennakointiin. Erityisesti Etelä-Suomessa vuosina 2009–2012 toteutettu hanke ESLog ja siihen liittyvät opinnäytetyöt antoivat hyvää vertai-lutietoa selvitystyöhön.
Selvitystyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten kaikille avoin kysely varastoalan osaamistarpeista ja koulutusten kehittämisestä. Lisäksi va-litut ja vapaaehtoiset varastoalan asiantuntijat haastateltiin puhelimitse.
Perusvarastotoimintojen osaamisen lisäksi erityisesti tietotekniikka- ja kieli-taitojen osaamistarpeet korostuvat tulevaisuudessa varastotyöntekijöillä. Va-raston lähiesimiesten osaamistarpeet kohdistuivat enemmän työnjohdollisiin tietoihin ja taitoihin, kuten perehdyttämiseen ja työturvallisuusasioihin. Va-rastopäälliköillä osaamistarpeet kohdistuivat enemmän strategia- ja henkilös-töjohtamisen taitoihin. Esimiestasoilla nousivat myös tietotekniikka- ja kieli-taitojen lisäksi erilaisten tietojärjestelmien osaaminen vahvasti esille.
Haastateltavat ehdottivat, että tutkintoihin lisättäisiin enemmän valinnaisuutta, että olisi mahdollista opiskella sekä logistiikkaan, varastoalaan että yritysten omaan toimialaan liittyviä tutkinnonosia. Varastoalan imagon kohotusta myös kaivattiin, koska tulevaisuudessa alalla tarvitaan enemmän moderneja moniosaajia.
Taustatietoina työssä käytettiin aiemmin tehtyjä opinnäytetöitä, hankeraport-teja sekä kirjallisuutta, jotka liittyivät varastoalaan, osaamisen kehittämiseen ja tulevaisuuden ennakointiin. Erityisesti Etelä-Suomessa vuosina 2009–2012 toteutettu hanke ESLog ja siihen liittyvät opinnäytetyöt antoivat hyvää vertai-lutietoa selvitystyöhön.
Selvitystyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten kaikille avoin kysely varastoalan osaamistarpeista ja koulutusten kehittämisestä. Lisäksi va-litut ja vapaaehtoiset varastoalan asiantuntijat haastateltiin puhelimitse.
Perusvarastotoimintojen osaamisen lisäksi erityisesti tietotekniikka- ja kieli-taitojen osaamistarpeet korostuvat tulevaisuudessa varastotyöntekijöillä. Va-raston lähiesimiesten osaamistarpeet kohdistuivat enemmän työnjohdollisiin tietoihin ja taitoihin, kuten perehdyttämiseen ja työturvallisuusasioihin. Va-rastopäälliköillä osaamistarpeet kohdistuivat enemmän strategia- ja henkilös-töjohtamisen taitoihin. Esimiestasoilla nousivat myös tietotekniikka- ja kieli-taitojen lisäksi erilaisten tietojärjestelmien osaaminen vahvasti esille.
Haastateltavat ehdottivat, että tutkintoihin lisättäisiin enemmän valinnaisuutta, että olisi mahdollista opiskella sekä logistiikkaan, varastoalaan että yritysten omaan toimialaan liittyviä tutkinnonosia. Varastoalan imagon kohotusta myös kaivattiin, koska tulevaisuudessa alalla tarvitaan enemmän moderneja moniosaajia.