Ympäristökasvatus päiväkodissa ja kotona
Logren, Satu; Koutonen, Päivi (2010)
Logren, Satu
Koutonen, Päivi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ympäristökasvatus päiväkodissa ja kotona. Työssä tarkastellaan ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa on myönteisen luontosuhteen ja ympäristövastuullisuuden opettamista lapselle.
Työn tavoitteena oli saada selville millaisia vihreitä arvoja ympäristökasvatuspäiväkodissa on ja miten nämä päiväkodin vihreät arvot näkyvät hoidossa olevien lasten kodeissa. Työn tarkoituksena oli lisätä ympäristökasvatuksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta etenkin varhaiskasvatuksen alalla, mutta myös yleisellä tasolla.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella eri tavalla. Ympäristökasvatuspäiväkodin henkilökuntaa teemahaastateltiin ryhmähaastatteluna vihreiden arvojen esille tuomiseksi. Hoidossa olevien lasten vanhemmille laadittiin kyselylomake, jossa oli sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä.
Tuloksiksi saatiin että ympäristökasvatuspäiväkodin vihreitä arvoja ovat luomu- ja lähiruoka, kierrätys, energian säästäminen, jätteiden lajittelu, kompostointi, luonnosta saatavan materiaalin käyttö sekä lasten ja vanhempien osallisuus toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Nämä vihreät arvot näkyivät lasten kodeissa, sillä lapset toivat niitä esille ja joissakin perheissä vihreät arvot olivat esillä jo ennen päivähoidon aloittamista.
Työn tavoitteena oli saada selville millaisia vihreitä arvoja ympäristökasvatuspäiväkodissa on ja miten nämä päiväkodin vihreät arvot näkyvät hoidossa olevien lasten kodeissa. Työn tarkoituksena oli lisätä ympäristökasvatuksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta etenkin varhaiskasvatuksen alalla, mutta myös yleisellä tasolla.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella eri tavalla. Ympäristökasvatuspäiväkodin henkilökuntaa teemahaastateltiin ryhmähaastatteluna vihreiden arvojen esille tuomiseksi. Hoidossa olevien lasten vanhemmille laadittiin kyselylomake, jossa oli sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä.
Tuloksiksi saatiin että ympäristökasvatuspäiväkodin vihreitä arvoja ovat luomu- ja lähiruoka, kierrätys, energian säästäminen, jätteiden lajittelu, kompostointi, luonnosta saatavan materiaalin käyttö sekä lasten ja vanhempien osallisuus toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Nämä vihreät arvot näkyivät lasten kodeissa, sillä lapset toivat niitä esille ja joissakin perheissä vihreät arvot olivat esillä jo ennen päivähoidon aloittamista.