Kuulunko mää tänne? : Teatteri-ilmaisun ohjaaja nuorten työvalmennusyhteisössä
Puumala, Johanna (2014)
Puumala, Johanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241687
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan teatteri-ilmaisun ohjaajaa osana nuorten työvalmennusyhteisöä, draaman mahdollisuuksia haastavassa työmarkkinatilanteessa olevien nuorten kanssa toimimisessa, työttömän nuoren yhteiskunnallista asemaa sekä teatteri-ilmaisun ohjaajuutta ammatti-identiteettinä. Tutkimusmenetelmä on hermeneuttis-fenomenologinen, pyrkimyksenä on tulkinnan kautta ymmärtää tutkittavaa ilmiötä. Opinnäytetyö on hankkeistettu.
Käytännön aineistona toimii syventävästä harjoittelusta saatu kirjallinen ja kokemuksellinen materiaali. Syventävä harjoittelu totetutettiin työvalmennusorganisaatio Kokkotyö-säätiöllä nuorten Startteri-työpajassa keväällä 2013. Keskeisenä tietoperustana toimivat havainnot, kokemukset sekä elämys osana oppimisprosessia.
Opinnäytetyössä kuvataan draamamenetelmien soveltuvuutta nuorten työvalmennusyhteisöön sekä teatteri-ilmaisun ohjaajan erityisosaamista työttömien nuorten kanssa toimimisessa niin toiminnallisten harjoitteiden kuin läsnäolonkin kautta.
Kirjoittajan näkemys draaman voimaannuttavasta vaikutuksesta vahvistui ja käsitys teatteri-ilmaisun ohjaajuudesta laajentui käsittämään myös tunnetaidot ja kyvyn empatiaan sekä kuuntelemisen ja läsnäolon taitoon.
Käytännön aineistona toimii syventävästä harjoittelusta saatu kirjallinen ja kokemuksellinen materiaali. Syventävä harjoittelu totetutettiin työvalmennusorganisaatio Kokkotyö-säätiöllä nuorten Startteri-työpajassa keväällä 2013. Keskeisenä tietoperustana toimivat havainnot, kokemukset sekä elämys osana oppimisprosessia.
Opinnäytetyössä kuvataan draamamenetelmien soveltuvuutta nuorten työvalmennusyhteisöön sekä teatteri-ilmaisun ohjaajan erityisosaamista työttömien nuorten kanssa toimimisessa niin toiminnallisten harjoitteiden kuin läsnäolonkin kautta.
Kirjoittajan näkemys draaman voimaannuttavasta vaikutuksesta vahvistui ja käsitys teatteri-ilmaisun ohjaajuudesta laajentui käsittämään myös tunnetaidot ja kyvyn empatiaan sekä kuuntelemisen ja läsnäolon taitoon.