Qt Quick käyttöliittymäprototyypin toteutuksessa
Kortelahti, Jani (2014)
Kortelahti, Jani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171502
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Valtra Oy Ab, joka valmistaa, kehittää, markkinoi ja huoltaa Valtra-traktoreita. Yritys on markkinajohtaja Pohjoismaissa ja sen traktoreita myydään yli 75 maassa. Traktoreita valmistetaan Suolahden traktoritehtaalla, jossa myös Valtran tuotekehitysyksikkö sijaitsee.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin toimeksiantajalle tuttujen teknologioiden ominaisuuksia käyttöliittymäprototyyppien toteutuksessa, sekä tutustuttiin Qt Quick -teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin prototypoinnissa. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajan kannalta tehokkain työkalu käyttöliittymäprototyyppien toteutukseen, sekä toteuttaa käyttöliittymäprototyyppi Qt Quick -teknologialla, jota toimeksiantaja voi käyttää teknologiaan tutustumisen ja laajemman prototyypin pohjana.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään prototypointiprosessin vaiheet, sekä tutkitaan mitä asioita on yleisesti otettava huomioon prototyyppityökalua valittaessa. Lisäksi esitellään toimeksiantajalle tuttujen teknologioiden, HTML5 ja Flash, erityispiirteitä prototypoinnissa. Opinnäytetyössä esitellään tarkemmin Qt Quick -teknologiaa, ja käytännön esimerkkien avulla havainnollistetaan sen hyödyllisiä ominaisuuksia prototyyppikehityksen kannalta.
Tuloksena saatiin käyttöliittymäprototyyppi, jonka avulla todettiin Qt Quick -teknologian soveltuvan hyvin ketterään prototypointiin. Lisäksi tietoperustan pohjalta muodostettiin toimeksiantajalle teknologiasuositus tulevaisuuden prototyyppikehitystä varten.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin toimeksiantajalle tuttujen teknologioiden ominaisuuksia käyttöliittymäprototyyppien toteutuksessa, sekä tutustuttiin Qt Quick -teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin prototypoinnissa. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajan kannalta tehokkain työkalu käyttöliittymäprototyyppien toteutukseen, sekä toteuttaa käyttöliittymäprototyyppi Qt Quick -teknologialla, jota toimeksiantaja voi käyttää teknologiaan tutustumisen ja laajemman prototyypin pohjana.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään prototypointiprosessin vaiheet, sekä tutkitaan mitä asioita on yleisesti otettava huomioon prototyyppityökalua valittaessa. Lisäksi esitellään toimeksiantajalle tuttujen teknologioiden, HTML5 ja Flash, erityispiirteitä prototypoinnissa. Opinnäytetyössä esitellään tarkemmin Qt Quick -teknologiaa, ja käytännön esimerkkien avulla havainnollistetaan sen hyödyllisiä ominaisuuksia prototyyppikehityksen kannalta.
Tuloksena saatiin käyttöliittymäprototyyppi, jonka avulla todettiin Qt Quick -teknologian soveltuvan hyvin ketterään prototypointiin. Lisäksi tietoperustan pohjalta muodostettiin toimeksiantajalle teknologiasuositus tulevaisuuden prototyyppikehitystä varten.