TIKKAKOSKEN ILMASOTAKOULUN BRANDIN KEHITTÄMINEN ORGANISAATION SISÄLLÄ
Pyrhönen, Simo; Koski, Robert (2010)
Pyrhönen, Simo
Koski, Robert
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156512
Tiivistelmä
Tikkakosken ilmasotakoulu (ILMASK) on ilmavoimien komentajan alainen puolustushaarakoulu ja yksi ilmavoimien kolmesta aselajikouluista. Ilmasotakoulu antaa palkatun
henkilöstön perus-, täydennys- ja jatkokoulutusta sekä toteuttaa käsketyt tutkimus- ja kehittämistehtävät. Ilmasotakoululla on halu kehittyä tunnetuksi ja halutuksi kouluttajaksi ja työnantajaksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Ilmasotakoululle on tarkoitus rakentaa tunnettu brandi.
Opinnätetyön tarkoituksena oli tutkia brandia ja sen kehittämistä sekä kartoittaa Ilmasotakoulun henkilöstön brandituntemusta ja sitä minkälaisena brandi tällä hetkellä
nähdään organisaation sisällä. Tutkimuksen tavoittena oli kartoittaa lähtökohdat Ilmasotakoulun brandin kehittämiselle organisaation sisällä.
Tutkimus rajattiin koskemaan organisaation sisäistä brandimielikuvan kehittämistä, koska brandin kehittäminen lähtee orgnisaation sisältä. Tutkimuksessa tutkittiin brandi- ja johtamiskirjallisuutta, mikä antoi teoria pohjan tutkimukselle. Ilmasotakoulun henkilöstölle toteutettiin internetpohjainen kysely, millä kartoitettiin lähtötilanne brandin kehittämiselle.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että brandimielikuva omasta organisaatiosta oli heikko. Teoriatietoa ja tutkimustuloksia peilatessa toisiinsa on selvää, että Ilmasotakoululla tulee tehdä muutoksia, jotta tunnetun brandin kehittäminen on mahdollista. Tämä opinnäytetyö antaa siihen tarpeelliset lähtökohdat. Brandin jatkokehittäminen vaatii kuitenkin jatkotutkimuksia organisaation sisällä ja sen ulkopuolella sekä perehtymistä brandin kokonaisvaltaiseen hallintaan ja kehittämiseen.
Opinnäytetyötä on mahdollista hyödyntää myös muiden organisaatioiden kohdalla.
henkilöstön perus-, täydennys- ja jatkokoulutusta sekä toteuttaa käsketyt tutkimus- ja kehittämistehtävät. Ilmasotakoululla on halu kehittyä tunnetuksi ja halutuksi kouluttajaksi ja työnantajaksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Ilmasotakoululle on tarkoitus rakentaa tunnettu brandi.
Opinnätetyön tarkoituksena oli tutkia brandia ja sen kehittämistä sekä kartoittaa Ilmasotakoulun henkilöstön brandituntemusta ja sitä minkälaisena brandi tällä hetkellä
nähdään organisaation sisällä. Tutkimuksen tavoittena oli kartoittaa lähtökohdat Ilmasotakoulun brandin kehittämiselle organisaation sisällä.
Tutkimus rajattiin koskemaan organisaation sisäistä brandimielikuvan kehittämistä, koska brandin kehittäminen lähtee orgnisaation sisältä. Tutkimuksessa tutkittiin brandi- ja johtamiskirjallisuutta, mikä antoi teoria pohjan tutkimukselle. Ilmasotakoulun henkilöstölle toteutettiin internetpohjainen kysely, millä kartoitettiin lähtötilanne brandin kehittämiselle.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että brandimielikuva omasta organisaatiosta oli heikko. Teoriatietoa ja tutkimustuloksia peilatessa toisiinsa on selvää, että Ilmasotakoululla tulee tehdä muutoksia, jotta tunnetun brandin kehittäminen on mahdollista. Tämä opinnäytetyö antaa siihen tarpeelliset lähtökohdat. Brandin jatkokehittäminen vaatii kuitenkin jatkotutkimuksia organisaation sisällä ja sen ulkopuolella sekä perehtymistä brandin kokonaisvaltaiseen hallintaan ja kehittämiseen.
Opinnäytetyötä on mahdollista hyödyntää myös muiden organisaatioiden kohdalla.