SUUNNITELTU SIIRTYMÄ - Turvallinen askel uuteen
Torvinen, Pia; Kolehmainen, Marita (2013)
Torvinen, Pia
Kolehmainen, Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221609
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee Ylöjärvellä Kaiharin erityiskoululla opiskelleen vaikeasti kehitysvammaisen nuoren siirtymä- eli nivelvaihetta, joka tässä tapauksessa tarkoittaa siirtymistä Ylöjärven kaupungin päivätoimintakeskus Rantaniittyyn. Tavoitteena oli selvittää siirtymiseen liittyneitä valmisteluja ja siirtymän onnistumista erityisluokanopettajan, nuoren ja perheen sekä päivätoimintakeskuksen näkökulmista. Tutkimuksen tarve tuli Kaiharin koulun erityisluokanopettajalta. Toimeksiantaja halusi kehittää nivelvaiheen toimintatapoja.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se toteutettiin hankkimalla aineistoa teemahaastatteluin sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden perusteella. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja saadun aineiston perusteella tehtiin mahdollisimman kattava kuvaus haastattelujen sisällöistä. Tutkimuksen tulokset saatiin kuvauksista tehtyjen johtopäätösten perusteella.
Tutkimuksen mukaan nuoren siirtymä toteutui sujuvasti. Tähän vaikutti opettajan ja vanhempien aktiivinen panostus nivelvaiheen valmisteluun ja tiedon siirtoon. Tutkimusten tulosten ja omien pohdintojemme perusteella esitämme nivelvaiheeseen liittyviä kehittämisehdotuksia Kaiharin koululle. Tärkein konkreettinen ehdotus on siirtymäsuunnitelman käyttöönottaminen heti oppilaan siirtyessä yläasteelle.
Tutkimuksessa selvisi myös, että Ylöjärvellä vaikeasti kehitysvammaisilla nuorilla peruskoulun jälkeen jatkopaikkavaihtoehtoja ei ole riittävästi ja toisen asteen koulutusta ei ollenkaan. Tasavertaisuutta tulisi kehittää lisäämällä vaihtoehtoja jatkopaikkojen suhteen. Koulun yhtenä tehtävänä on toimia kehitysvammaisten nuorten ja perheen rinnalla etuisuuksien valvojana jatkokoulutusasioissa tuomalla heidän ääntään kuuluviin päättäville tahoille.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se toteutettiin hankkimalla aineistoa teemahaastatteluin sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden perusteella. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja saadun aineiston perusteella tehtiin mahdollisimman kattava kuvaus haastattelujen sisällöistä. Tutkimuksen tulokset saatiin kuvauksista tehtyjen johtopäätösten perusteella.
Tutkimuksen mukaan nuoren siirtymä toteutui sujuvasti. Tähän vaikutti opettajan ja vanhempien aktiivinen panostus nivelvaiheen valmisteluun ja tiedon siirtoon. Tutkimusten tulosten ja omien pohdintojemme perusteella esitämme nivelvaiheeseen liittyviä kehittämisehdotuksia Kaiharin koululle. Tärkein konkreettinen ehdotus on siirtymäsuunnitelman käyttöönottaminen heti oppilaan siirtyessä yläasteelle.
Tutkimuksessa selvisi myös, että Ylöjärvellä vaikeasti kehitysvammaisilla nuorilla peruskoulun jälkeen jatkopaikkavaihtoehtoja ei ole riittävästi ja toisen asteen koulutusta ei ollenkaan. Tasavertaisuutta tulisi kehittää lisäämällä vaihtoehtoja jatkopaikkojen suhteen. Koulun yhtenä tehtävänä on toimia kehitysvammaisten nuorten ja perheen rinnalla etuisuuksien valvojana jatkokoulutusasioissa tuomalla heidän ääntään kuuluviin päättäville tahoille.