Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

SUUNNITELTU SIIRTYMÄ - Turvallinen askel uuteen

Torvinen, Pia; Kolehmainen, Marita (2013)

Avaa tiedosto
Kolehmainen Marita Torvinen Pia.pdf (891.3Kt)
Lataukset: 


Torvinen, Pia
Kolehmainen, Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221609
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee Ylöjärvellä Kaiharin erityiskoululla opiskelleen vaikeasti kehitysvammaisen nuoren siirtymä- eli nivelvaihetta, joka tässä tapauksessa tarkoittaa siirtymistä Ylöjärven kaupungin päivätoimintakeskus Rantaniittyyn. Tavoitteena oli selvittää siirtymiseen liittyneitä valmisteluja ja siirtymän onnistumista erityisluokanopettajan, nuoren ja perheen sekä päivätoimintakeskuksen näkökulmista. Tutkimuksen tarve tuli Kaiharin koulun erityisluokanopettajalta. Toimeksiantaja halusi kehittää nivelvaiheen toimintatapoja.

Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se toteutettiin hankkimalla aineistoa teemahaastatteluin sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden perusteella. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja saadun aineiston perusteella tehtiin mahdollisimman kattava kuvaus haastattelujen sisällöistä. Tutkimuksen tulokset saatiin kuvauksista tehtyjen johtopäätösten perusteella.

Tutkimuksen mukaan nuoren siirtymä toteutui sujuvasti. Tähän vaikutti opettajan ja vanhempien aktiivinen panostus nivelvaiheen valmisteluun ja tiedon siirtoon. Tutkimusten tulosten ja omien pohdintojemme perusteella esitämme nivelvaiheeseen liittyviä kehittämisehdotuksia Kaiharin koululle. Tärkein konkreettinen ehdotus on siirtymäsuunnitelman käyttöönottaminen heti oppilaan siirtyessä yläasteelle.

Tutkimuksessa selvisi myös, että Ylöjärvellä vaikeasti kehitysvammaisilla nuorilla peruskoulun jälkeen jatkopaikkavaihtoehtoja ei ole riittävästi ja toisen asteen koulutusta ei ollenkaan. Tasavertaisuutta tulisi kehittää lisäämällä vaihtoehtoja jatkopaikkojen suhteen. Koulun yhtenä tehtävänä on toimia kehitysvammaisten nuorten ja perheen rinnalla etuisuuksien valvojana jatkokoulutusasioissa tuomalla heidän ääntään kuuluviin päättäville tahoille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste