Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

OPISKELIJAOHJAUKSEN LAATU KESKI-SUOMEN SEUTUTERVEYSKESKUKSESSA – Painopisteinä tiedotta-misen ja perehdyttämisen näkökulmat

Elomaa, Reeta (2013)

 
Avaa tiedosto
Elomaa_Reeta.pdf (1.635Mt)
Lataukset: 


Elomaa, Reeta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151372
Tiivistelmä
Käytännön työssä tapahtuva harjoittelu kuuluu lakisääteisesti osaksi terveysalan opintoja. Opiskeli-jaohjaus on jokaisen työntekijän velvollisuus ja sillä on vaikutusta opiskelijan kehittymiseen kohti asiantuntijuutta. Harjoitteluista saadut kokemukset vaikuttavat opiskelijan motivaatioon ja sitoutumi-seen omaan alaansa. Opiskelijaohjauksen laatu koostuu useista osa-alueista. Tässä opinnäytetyössä keskitytään opiskelijan, harjoitteluyksikön ja oppilaitoksen väliseen tiedottamiseen sekä opiskelijoi-den perehdyttämiseen työyksikössä.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Keski-Suomen seututerveyskeskuksen kahdeksan toimipisteen kaikki sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, lähi-, perus- ja hammashoitajat, suuhygienistit sekä fysio- ja toimintaterapeutit. Tutkimusta varten lähetettiin sähköinen postikysely 486 Seututerveyskeskuksen työntekijälle. Kyselyyn vastasi 104 työntekijää. Aineistoa analysoitiin sekä määrällisesti että laadulli-sesti. Avoimet vastaukset luokiteltiin niiden sisällön perusteella. Väittämistä laskettiin keskiarvoja ja niiden eroja vertailtiin t-testin avulla tämänhetkisen työyksikön, työkokemuksen ja koulutuksen mu-kaisissa luokissa.
Tulosten perusteella seututerveyskeskuksen työntekijät pitävät jossain määrin tärkeinä kaikkia opis-kelijaohjaukseen ja siitä tiedottamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelijaohjaukseen kuuluvien osatekijöi-den toteutuminen oli vaihtelevaa. Opiskelijoiden perehdyttämiseen kuuluvia osa-alueita pidettiin kaikkia tärkeinä. Perehdytyksen osa-alueet toteutuivat vastaajien mukaan keskimääriin melko hyvin. Kyselyyn vastanneet ohjaajat toimivat oman arvionsa mukaan ohjaajana opiskelijalähtöisesti varmista-en perehdytyksen ja tutustuen opiskelijan tietoihin. Seututerveyskeskuksen työntekijät suhtautuvat opiskelijaohjaukseen positiivisesti ja ohjaustyö koettiin haastavaksi. Kehitettävää löytyi työntekijöiden koulutuksesta. Yli puolet vastanneista ei ollut saanut koulutusta opiskelijoiden ohjaamiseen. Avointen vastausten perusteella opiskelijaohjauksessa parhaiten toimivat myönteinen suhtautuminen opiskeli-joihin ja ohjaajien nimeäminen. Ohjaus- ja perehdytysmateriaali jakoi mielipiteitä. Toisissa työyksiköis-sä se koettiin toimivaksi ja toisissa työyksiköissä se mainittiin kehityskohteeksi. Ohjaukselle ja pereh-dyttämiselle kaivattiin lisää aikaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste