Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulutusohjelmamarkkinoinnin nykytila ja kehittäminen aikuiskoulutusoppilaitoksessa

Wahlman, Jani (2009)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Jani.Wahlman.pdf (748.8Kt)
Lataukset: 


Wahlman, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251536
Tiivistelmä
Työn ensisijaisena tutkimusongelmana on tietyn aikuiskoulutusta tarjoavan oppilaitoksen koulutusohjelmamarkkinoinnin nykytilan selvittäminen ja sen perusteella annettavat kehitysehdotukset. Osaongelma on oppilaitoksessa olevien markkinointimateriaalien kartoittaminen ja selvittää, mitä koulutuksen markkinoinnista on kirjoitettu. Työn julkisesta versiosta on poistettu kaikki oppilaitoksen tunnistetiedot. Kirjoitettaessa toimeksiantajaoppilaitoksesta, käytetään termiä oppilaitos. Haastatelluista työntekijöistä käytetään vain titteleitä. Organisaatiosta, johon oppilaitos kuuluu, käytetään pääasiassa nimitystä laajempi organisaatio tai vastaavaa.

Nykytilan selvittämisessä on käytetty apuna erityisesti haastatteluja. Haastattelujen pohjalta on muodostettu SWOT-analyysi, joka toimii koko työn suunnannäyttäjänä. Työ pyrkiikin koulutusohjelmamarkkinoinnin kehittämiseen erityisesti siten, että SWOT-analyysissä ilmi tulleet heikkoudet saadaan poistettua ja uhkiin voidaan varautua. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu pitkälti nonprofit-organisaatioiden markkinointiteoriaan ja mukana on myös näkökulmia perinteisestä markkinoinnista sekä palvelujen markkinoinnista ja johtamisesta.

Työn tuloksiksi nousivat ratkaisut sellaisiin ongelmiin, jotka tällä hetkellä rajoittavat oppilaitoksen koulutusohjelmamarkkinointia. Suurimpina ongelmina nähtiin muun muassa tekeminen yleisesti, ymmärtämättömyys markkinoinnista, selkeän prosessin puute ja ongelmat vastuutuksessa. Ratkaisuina puolestaan nähtiin esimerkiksi sisäinen markkinointi, prosessimallin selkiyttäminen, johdon tuki ja oikeanlaiset vastuutustoimenpiteet. Osaongelman tuloksina olivat se, että markkinointimateriaaleja ja etenkin suunnitteluun liittyviä asiakirjoja oli organisaatiossa varsin vähän ja että koulutuksen markkinointi on kirjallisuudessa hyvin vähän käsitelty aihe.

Tulokset ja ratkaisut nähdään luotettavina, sillä ne perustuvat tiukasti henkilöstön antamiin haastatteluihin ja toisaalta taas vakiintuneeseen teoriaan. Työn tuloksia voidaan käyttää suoraan koulutusohjelmamarkkinoinnin ongelmakohtien korjaamiseksi sekä apuna organisaation strategiatyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste