Onnistunut kaupallinen YouTube-sisältöyhteistyö
Karjalainen, Ville (2021)
Karjalainen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201081117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201081117
Tiivistelmä
Opinäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa elementtejä onnistuneen kaupallisen yhteistyön tuottamiseen yrityksen ja YouTube-sisällöntuottajan välillä. Työ toteutettiin toimeksiantona jyväskyläläiselle kelloalan yri-tykselle, nimeltään Rohje.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin puolistrukturoiduilla haastattelumenetelmällä eli teemahaastattelulla. Aineisto kerättiin yhteensä viideltä asiantuntijalta, joista kaksi oli YouTube-sisällöntuottajia ja kolme vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoita. Työn tietoperusta koostettiin artikkeleista, kirjallisuudesta sekä asiantuntijoiden julkaisuista YouTubeen ja vaikuttajamarkki-nointiin liittyen.
Onnistunut kaupallinen yhteistyö tutkimustulosten mukaan rakentuu useasta elementistä. Vaikuttaja-kumppanin olisi hyvä olla aidosti kiinnostunut yrityksestä, jotta kaupallinen yhteistyö välittyy yleisölle ai-tona. YouTuben videoformaatti mahdollistaa luovan kaupallisen yhteistyön, joka vaatii yritykseltä sekä You-Tube-sisällöntuottajalta hyvän kommunikaation ja selkeiksi asetetut tavoitteet. Työssä havaittiin, että yri-tyksen on tärkeää toteuttaa useita kokeiluita eri vaikuttajien kanssa ja skaalata ylöspäin parhaiten menesty-vät kaupalliset yhteistyöt.
YouTube-vaikuttajamarkkinointia ei kannata pitää erillään yrityksen muuhun markkinointiin nähden. Kau-pallisia yhteistöitä ja niiden sisältöjä on hyvä hyödyntää yrityksen markkinoinnissa kokonaisvaltaisesti. Opi-näytetyön pohjalta kehitetään toimeksiantajan vaikuttajamarkkinointistrategiaa onnistuneiden yhteistöi-den kautta tuloksellisempaan suuntaan.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin puolistrukturoiduilla haastattelumenetelmällä eli teemahaastattelulla. Aineisto kerättiin yhteensä viideltä asiantuntijalta, joista kaksi oli YouTube-sisällöntuottajia ja kolme vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoita. Työn tietoperusta koostettiin artikkeleista, kirjallisuudesta sekä asiantuntijoiden julkaisuista YouTubeen ja vaikuttajamarkki-nointiin liittyen.
Onnistunut kaupallinen yhteistyö tutkimustulosten mukaan rakentuu useasta elementistä. Vaikuttaja-kumppanin olisi hyvä olla aidosti kiinnostunut yrityksestä, jotta kaupallinen yhteistyö välittyy yleisölle ai-tona. YouTuben videoformaatti mahdollistaa luovan kaupallisen yhteistyön, joka vaatii yritykseltä sekä You-Tube-sisällöntuottajalta hyvän kommunikaation ja selkeiksi asetetut tavoitteet. Työssä havaittiin, että yri-tyksen on tärkeää toteuttaa useita kokeiluita eri vaikuttajien kanssa ja skaalata ylöspäin parhaiten menesty-vät kaupalliset yhteistyöt.
YouTube-vaikuttajamarkkinointia ei kannata pitää erillään yrityksen muuhun markkinointiin nähden. Kau-pallisia yhteistöitä ja niiden sisältöjä on hyvä hyödyntää yrityksen markkinoinnissa kokonaisvaltaisesti. Opi-näytetyön pohjalta kehitetään toimeksiantajan vaikuttajamarkkinointistrategiaa onnistuneiden yhteistöi-den kautta tuloksellisempaan suuntaan.