Bekämpning av penningtvätt inom bankerna i Finland: bankens roll nu och i framtiden, svårigheter inom bekämpning av penningtvätt
Ekman, Ella (2021)
Ekman, Ella
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201181401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201181401
Tiivistelmä
I detta arbete har man undersökt bankernas roll i Finland inom området bekämpning av penningtvätt. Vilken är bankernas roll i dagens läge, kommer bankerna att ha en lika central roll i framtiden, vilka är de viktigaste åtgärderna bankerna gör för bekämpning av penningtvätt, finns det svårigheter för bankerna att bekämpa penningtvätt och kunde man förbättra samarbetet mellan olika aktörer och banken.
I arbetets teoridel behandlas penningtvätt och de olika delarna i penningtvättsprocessen. Därefter redogörs bland annat för de olika åtgärderna som bankerna gör för bekämpning av penningtvätt samt vilka svårigheter det kan finnas gällande lagstiftningens olika krav. Arbetet fortsätter med att gå in på de olika aktörerna som fungerar inom området bekämpning av penningtvätt.
Syftet med arbetet är att förstå bankernas roll i bekämpning av penningtvätt och hur den i framtiden kommer att utvecklas. Det gäller att förstå de olika delarna som bankerna gör och vad som i dessa kunde förbättras.
Arbetet är begränsat till bankerna i Finland. I Empiridelen har använts en kvalitativ forskningsmetod med hjälp av semistrukturerade intervjuer.
Det visade sig att en del av respondenterna anser att bankernas roll i förhållande till dagens läge kommer att minska eftersom det uppstår nya FinTech företag som kommer in på marknaden. Det visade sig också att alla respondenterna tyckte att bankerna i högra grad borde utveckla sina processer och att kundkännedomen är en av de viktigaste åtgärderna bankerna kan göra. Många fäste även uppmärksamhet vid ett förbättrat samarbete mellan olika aktörer samt vid behovet av ett fortsatt arbete att förbättra lagstiftningen.
I arbetets teoridel behandlas penningtvätt och de olika delarna i penningtvättsprocessen. Därefter redogörs bland annat för de olika åtgärderna som bankerna gör för bekämpning av penningtvätt samt vilka svårigheter det kan finnas gällande lagstiftningens olika krav. Arbetet fortsätter med att gå in på de olika aktörerna som fungerar inom området bekämpning av penningtvätt.
Syftet med arbetet är att förstå bankernas roll i bekämpning av penningtvätt och hur den i framtiden kommer att utvecklas. Det gäller att förstå de olika delarna som bankerna gör och vad som i dessa kunde förbättras.
Arbetet är begränsat till bankerna i Finland. I Empiridelen har använts en kvalitativ forskningsmetod med hjälp av semistrukturerade intervjuer.
Det visade sig att en del av respondenterna anser att bankernas roll i förhållande till dagens läge kommer att minska eftersom det uppstår nya FinTech företag som kommer in på marknaden. Det visade sig också att alla respondenterna tyckte att bankerna i högra grad borde utveckla sina processer och att kundkännedomen är en av de viktigaste åtgärderna bankerna kan göra. Många fäste även uppmärksamhet vid ett förbättrat samarbete mellan olika aktörer samt vid behovet av ett fortsatt arbete att förbättra lagstiftningen.