Sisältömarkkinointisuunnitelman luominen KM Horses Oy:lle
Pohjanharju, Jenni (2022)
Pohjanharju, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201181400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201181400
Tiivistelmä
Kulutuskäyttäytyminen on muuttunut asiakkaiden etsiessä itse tietoa yrityksistä ja yrityksien tuotteista digitalisaation avulla. Myös mielikuva yrityksestä on nykypäivänä entistä tärkeämpi asiakkaan vertaillessa yrityksiä. Näiden tekijöiden vuoksi yritysten tulee kohdata asiakas eri kanavissa sekä tarjota heille tietoa entistä laajemmin. Asiakkaalle annetaan näin lisäarvoa sisältöjen avulla ja tätä markkinointikeinoa kutsutaan sisältömarkkinoinniksi.
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona KM Horses Oy:lle. Yrityksen palveluihin kuuluvat hevosten täyshoitopaikkojen vuokraaminen, ratsutusvalmennukset sekä hevosten koulutukset. Toimeksiantajalle luodaan opinnäytetyön produktina yrityksen ensimmäinen sisältömarkkinointisuunnitelma. Tavoitteena on luoda sisältömarkkinointisuunnitelmasta selkeä ja monipuolinen, josta toimeksiantaja saa ideoita sisällöntuottamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia. Markkinointiviestinnän osuudessa käydään läpi perinteistä ja digitaalista markkinointiviestintää ja niiden kanavia. Sisältömarkkinoinnissa kerrotaan sisällöntuottamisen kompastuskivistä sekä erilaisista sisältömarkkinointisuunnitelman malleista. Lisäksi osuus sisältää teorian asiakaspersoonasta ja ostopolusta.
Ennen varsinaisen sisältömarkkinointisuunnitelman tekoa, tehdään taustatutkimus. Tutkimusmenetelmänä toimii benchmarking. Vertailuun valittiin kolme hevosalan toimijaa, jotka ovat Claiborne Farm, Vermo Areena sekä Hanna-Mari Korpi. Tutkimuksessa vertaillaan näiden toimijoiden verkkosivujen sekä sosiaalisen median kanavien sisältöjä. Tutkimuksen avulla tutustutaan hevosalaan sekä saadaan toimijoilta ideoita toimivista sisältömarkkinoinnin keinoista.
Sisältömarkkinointisuunnitelman luomisessa käytetään apuna SOSTAC-mallia. Ensimmäisenä analysoidaan KM Horses Oy:n nykytilaa. Seuraavaksi määritetään tavoitteet, kaksi asiakaspersoonaa ja heidän ostopolkunsa. Suunnitelma jatkuu kanavien sekä kanavien sisältöjen määrittelyllä. Suunnitelman päättää seuranta, jossa annetaan ohjeet sisältöjen seurantaan sekä varotoimenpiteisiin tavoitteiden epäonnistuessa. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syyskuussa 2021 ja prosessi jatkui syksylle 2021. Opinnäytetyön tavoiteltu valmistumisajankohta on joulukuussa 2021.
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona KM Horses Oy:lle. Yrityksen palveluihin kuuluvat hevosten täyshoitopaikkojen vuokraaminen, ratsutusvalmennukset sekä hevosten koulutukset. Toimeksiantajalle luodaan opinnäytetyön produktina yrityksen ensimmäinen sisältömarkkinointisuunnitelma. Tavoitteena on luoda sisältömarkkinointisuunnitelmasta selkeä ja monipuolinen, josta toimeksiantaja saa ideoita sisällöntuottamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia. Markkinointiviestinnän osuudessa käydään läpi perinteistä ja digitaalista markkinointiviestintää ja niiden kanavia. Sisältömarkkinoinnissa kerrotaan sisällöntuottamisen kompastuskivistä sekä erilaisista sisältömarkkinointisuunnitelman malleista. Lisäksi osuus sisältää teorian asiakaspersoonasta ja ostopolusta.
Ennen varsinaisen sisältömarkkinointisuunnitelman tekoa, tehdään taustatutkimus. Tutkimusmenetelmänä toimii benchmarking. Vertailuun valittiin kolme hevosalan toimijaa, jotka ovat Claiborne Farm, Vermo Areena sekä Hanna-Mari Korpi. Tutkimuksessa vertaillaan näiden toimijoiden verkkosivujen sekä sosiaalisen median kanavien sisältöjä. Tutkimuksen avulla tutustutaan hevosalaan sekä saadaan toimijoilta ideoita toimivista sisältömarkkinoinnin keinoista.
Sisältömarkkinointisuunnitelman luomisessa käytetään apuna SOSTAC-mallia. Ensimmäisenä analysoidaan KM Horses Oy:n nykytilaa. Seuraavaksi määritetään tavoitteet, kaksi asiakaspersoonaa ja heidän ostopolkunsa. Suunnitelma jatkuu kanavien sekä kanavien sisältöjen määrittelyllä. Suunnitelman päättää seuranta, jossa annetaan ohjeet sisältöjen seurantaan sekä varotoimenpiteisiin tavoitteiden epäonnistuessa. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syyskuussa 2021 ja prosessi jatkui syksylle 2021. Opinnäytetyön tavoiteltu valmistumisajankohta on joulukuussa 2021.