Asiakaspalautteiden hyödyntäminen myyntiprosessissa
Karinen, Eelis (2022)
Karinen, Eelis
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201211556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201211556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Rudus Oy:n valmisbetoniyksikkö hyödyntää asiakaspalautteita tällä hetkellä, sekä pohtia miten palauteprosessia saadaan parannettua. Työn tarkoitus oli myös tuoda esille näkökulmia, miten asiakaspalautteita saataisiin kerättyä entistä paremmin valmisbetoniyksikön myyntityössä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaspalautteita, niiden keräämistä, analysointia ja tämän merkitystä myyntiin. Lisäksi perehdyttiin, mitä hyötyjä asiakaspalautteilla voi olla laadunhallintaan ja miten se parantaa yrityksen kokonaisval-taista kehitystä. Tutkimus suoritettiin kehittämisprojektityyppisenä toimeksiantona, jossa tutkija työskenteli itse tutkittavassa yksikössä myynti-insinöörinä. Tutkimustyö aloitettiin keväällä 2021 ja suoritettiin Helsingissä Etelä-Suomen valmisbetoniyksikössä. Tutkimukset suoritettiin asiantuntiahaastatteluilla sekä omilla havainnoilla yrityksen myynnin parista.
Tutkimusten perusteella Etelä-Suomen valmisbetoniyksikössä palautetta on haastava saada kirjallisesti, kun taas asiakaskohtaamisilla palautetta saadaan paljon. Yritysten välillä on jatkuvaa kilpailua ja tuotteita on kehitettävä jatkuvasti. Asiakaspalautteiden avulla saadaan tietoon tuotteiden ja laadun todellinen arvo, joten palautteiden jatkuva kerääminen on tärkeää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaspalautteita, niiden keräämistä, analysointia ja tämän merkitystä myyntiin. Lisäksi perehdyttiin, mitä hyötyjä asiakaspalautteilla voi olla laadunhallintaan ja miten se parantaa yrityksen kokonaisval-taista kehitystä. Tutkimus suoritettiin kehittämisprojektityyppisenä toimeksiantona, jossa tutkija työskenteli itse tutkittavassa yksikössä myynti-insinöörinä. Tutkimustyö aloitettiin keväällä 2021 ja suoritettiin Helsingissä Etelä-Suomen valmisbetoniyksikössä. Tutkimukset suoritettiin asiantuntiahaastatteluilla sekä omilla havainnoilla yrityksen myynnin parista.
Tutkimusten perusteella Etelä-Suomen valmisbetoniyksikössä palautetta on haastava saada kirjallisesti, kun taas asiakaskohtaamisilla palautetta saadaan paljon. Yritysten välillä on jatkuvaa kilpailua ja tuotteita on kehitettävä jatkuvasti. Asiakaspalautteiden avulla saadaan tietoon tuotteiden ja laadun todellinen arvo, joten palautteiden jatkuva kerääminen on tärkeää.