Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tala, lyssna och lär : En studie om verbal feedback mellan ambulanspersonal och personal på jourmottagning

Mård, Henrik; Parkhe, Emma (2014)

 
Avaa tiedosto
Mard_Henrik.pdf (703.3Kt)
Lataukset: 


Mård, Henrik
Parkhe, Emma
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301847
Tiivistelmä
Ollakseen toimiva ja kehittyvä, tarvitsee organisaatio jatkuvaa ja luontevaa palautetta (Croskerry 2000). Palaute on kommunikaation muoto, joka tapahtuu lähettäjän ja vas-taanottajan välillä (Jakobson 1960) kehittäen ja parantaen ammattilaisten suorituksia (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2011). Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia miten suullista palautetta käytetään ambulanssihenkilökunnan ja päivystyshenkilökunnan välillä sekä tunnistaa suullisen palautteen esteitä. Tutkielman tarkoituksena on luoda myönteistä suhtautumista suulliseen palautteeseen ja näin mahdollistaa parempaa potilastur-vallisuutta. Tutkielma on rajattu siten, että se koskee vain suullista palautetta, tutkimus-kohteen ollessa ambulanssihenkilökunnan ja päivystyshenkilökunnan välinen palaute. Tutkielman tehtävänantajana toimii GROW projekti, joka on osa Arcadan potilasturval-lisuus- ja oppimiskeskusta. Keskuksen aikomuksena on käyttää tutkielmaa opettamisen välineenä. Tutkielman keskeiset kysymyksenasettelut ovat: 1) Miten suullista palautetta käytetään ambulanssihenkilökunnan ja päivystyshenkilökunnan välillä? 2) Mitä esteitä suullisen palautteen antamisessa ja saamisessa on ambulanssihenkilökunnan ja päivys-tyshenkilökunnan välillä? Tutkielma on kvalitatiivinen, menetelmänä teemahaastattelu. Haastatteluita tehdään neljä, jotka suoritetaan Pietarsaaren paloasemalla sekä Malmin sairaalan päivystyksessä Pietarsaaressa. Tutkielman tulokset osoittavat että palautteen antaminen ja saaminen on vaikea mutta tärkeä kommunikaatiomenetelmä ambulanssi-henkilökunnan ja päivystyshenkilökunnan välillä. Hoitajien välillä annetaan palautetta potilashoidosta, ammatillisuudesta ja instanssien yhteistyöstä. Erilaiset menettelytavat palautteen antamiseen ovat suullinen palaute, organisaation kautta annettava palaute tai vaaratilateiden raportoiminen. On todettavissa että palautetta annetaan harvoin. Esteet suulliseen palautteeseen ambulanssihenkilökunnan ja päivystyshenkilökunnan välillä voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin esteisiin. Ulkoiset esteet ovat ympäristöjen erilaisuus, salassapitovelvollisuus, tilanpuute ja työkuorma. Sisäisistä esteistä esiin nousivat pelko, negatiiviset luonteenpiirteet ja kulttuurivaikeudet. Tutkimuskysymyksiin vastataan lisäksi tulosten, aikaisemman tutkimuksen ja teoreettisen viitekehyksen synteesillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste