Explore Archipelago: setting the course for internationalization
Ruusunen, Jutta (2022)
Ruusunen, Jutta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251670
Tiivistelmä
EXPLORE ARCHIPELAGO – kurssi kohti kansainvälistymistä
Globaali matkailuala on kokenut suuria muutoksia erityisesti nopeasti etenevän digitalisaation myötä. Matkanjärjestäjien rooli on pienentynyt, kun itsenäiset matkailijat käyttävät online-kanavia yhä enenevässä määrin sekä matkan suunnitteluun että varaamiseen. Aiemmin erityisesti ryhmämatkanjärjestäjille palveluitaan tarjonneiden alueellisten matkailuorganisaatioiden täytyy nyt ottaa 24/7-palveluun tottuneet yksittäiset asiakkaat entistä paremmin huomioon.
Sekä matkailuorganisaatiot että matkailuyritykset kehittävät jatkuvasti liiketoimintaansa vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Turun kaupunki sekä Stockholm Archipelago Foundation ovat käynnistäneet Interreg Central Baltic -ohjelman tuella kaksivuotisen Archipelago Access -hankkeen edistääkseen tätä kehitystyötä. Hankkeeseen kuuluu online-matkailualusta Explore Archipelago, joka hyödyntää digitalisaation luomia mahdollisuuksia ja pyrkii lisäämään Suomen ja Ruotsin saariston houkuttelevuutta sekä vahvistamaan alueen matkailubrändiä kansainvälisillä markkinoilla.
Alusta on matkailuyrityksille ilmainen, mutta markkinoitavien palveluiden tulee olla kansainvälisille asiakkaille soveltuvia. Tämä opinnäytetyö kartoittaa kriteeristöä, jonka perusteella alueen matkailuyritykset voivat päästä osaksi alustalla esitettyä tarjontaa. Projektin kohdealue on Suomen saaristo ja tarkemmin Turku, Naantali, Parainen ja Kemiönsaari. Pääfokus on yritysten valmiudessa palvella kansainvälisiä, itsenäisiä matkailijoita, joille Explore Archipelago -alusta on suunnattu.
Tutkimuskysymyksiä on kaksi. Ensinnä, millainen kriteeristö tukee saaristomatkailun strategisia tavoitteita ja vahvistaa koko matkailukohteen kansainvälistä brändiä? Toiseksi, miten esittää kehitetty kriteeristö helppokäyttöisessä ja päivitettävässä muodossa? Projektin konkreettinen tulos on alueen matkailuyrityksille suunnattu, kansainvälistymistä tukeva kriteeristö, joka on linjassa kansallisten ja alueellisten matkailustrategioiden kanssa.
Tutkimuskysymyksiä lähestytään palvelumuotoilun näkökulmasta, sille ominaisin menetelmin. Koska palvelumuotoilu on luonteeltaan ennen kaikkea osallistavaa, sidosryhmät ovat tässäkin työssä tärkeä osa sekä taustatutkimusta että käytännön suunnittelutyötä.
ASIASANAT:
turismi, saaristo, kansainvälistyminen, digitalisaatio, palvelumuotoilu EXPLORE ARCHIPELAGO – setting the course for internationalization
The global travel industry has undergone drastic changes, not least because of fast-advancing digitalization. It has challenged especially the traditional tour operator landscape, since independent travelers are increasingly using digital platforms for both planning and booking their travels. The areal travel organizations have formerly targeted their activities and offering mainly to tour operators, but are now adapting their services to individual customers used to 24/7 service via digital channels.
Areal travel organizations as well as tourism businesses are developing their business models to answer to the new customer needs and expectations. In an attempt to solve some of the challenges related to digital presence and at the same time strengthen the attractiveness and brand of the Finnish archipelago in the international travel markets a new, digital travel platform has been launched.
The platform, Explore Archipelago, is part of a two-year project Archipelago Access, realized in cooperation with the city of Turku and Stockholm Archipelago Foundation, with additional funding from Interreg Central Baltic program. This thesis project looks into the requirements which individual travel businesses in the Finnish archipelago, more specifically Turku, Naantali, Parainen and Kemiönsaari, should fulfill in order to be portrayed on the platform. The main focus is on their readiness for catering to independent, international tourists.
The study has two research questions. First, what kind of participation criteria both supports the strategic goals and strengthens the international brand of a travel destination? And second, how can the criteria be presented so that they are accessible and updatable?
The concrete outcome of the project is area specific participation criteria for small and medium sized travel businesses looking to enter the international market, congruent with national and areal tourism strategies. To achieve these goals, a service design approach is used, which means that participation of different stakeholders in both research and design process is elementary.
KEYWORDS:
tourism, archipelago, internationalization, digitalization, service design
Globaali matkailuala on kokenut suuria muutoksia erityisesti nopeasti etenevän digitalisaation myötä. Matkanjärjestäjien rooli on pienentynyt, kun itsenäiset matkailijat käyttävät online-kanavia yhä enenevässä määrin sekä matkan suunnitteluun että varaamiseen. Aiemmin erityisesti ryhmämatkanjärjestäjille palveluitaan tarjonneiden alueellisten matkailuorganisaatioiden täytyy nyt ottaa 24/7-palveluun tottuneet yksittäiset asiakkaat entistä paremmin huomioon.
Sekä matkailuorganisaatiot että matkailuyritykset kehittävät jatkuvasti liiketoimintaansa vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Turun kaupunki sekä Stockholm Archipelago Foundation ovat käynnistäneet Interreg Central Baltic -ohjelman tuella kaksivuotisen Archipelago Access -hankkeen edistääkseen tätä kehitystyötä. Hankkeeseen kuuluu online-matkailualusta Explore Archipelago, joka hyödyntää digitalisaation luomia mahdollisuuksia ja pyrkii lisäämään Suomen ja Ruotsin saariston houkuttelevuutta sekä vahvistamaan alueen matkailubrändiä kansainvälisillä markkinoilla.
Alusta on matkailuyrityksille ilmainen, mutta markkinoitavien palveluiden tulee olla kansainvälisille asiakkaille soveltuvia. Tämä opinnäytetyö kartoittaa kriteeristöä, jonka perusteella alueen matkailuyritykset voivat päästä osaksi alustalla esitettyä tarjontaa. Projektin kohdealue on Suomen saaristo ja tarkemmin Turku, Naantali, Parainen ja Kemiönsaari. Pääfokus on yritysten valmiudessa palvella kansainvälisiä, itsenäisiä matkailijoita, joille Explore Archipelago -alusta on suunnattu.
Tutkimuskysymyksiä on kaksi. Ensinnä, millainen kriteeristö tukee saaristomatkailun strategisia tavoitteita ja vahvistaa koko matkailukohteen kansainvälistä brändiä? Toiseksi, miten esittää kehitetty kriteeristö helppokäyttöisessä ja päivitettävässä muodossa? Projektin konkreettinen tulos on alueen matkailuyrityksille suunnattu, kansainvälistymistä tukeva kriteeristö, joka on linjassa kansallisten ja alueellisten matkailustrategioiden kanssa.
Tutkimuskysymyksiä lähestytään palvelumuotoilun näkökulmasta, sille ominaisin menetelmin. Koska palvelumuotoilu on luonteeltaan ennen kaikkea osallistavaa, sidosryhmät ovat tässäkin työssä tärkeä osa sekä taustatutkimusta että käytännön suunnittelutyötä.
ASIASANAT:
turismi, saaristo, kansainvälistyminen, digitalisaatio, palvelumuotoilu
The global travel industry has undergone drastic changes, not least because of fast-advancing digitalization. It has challenged especially the traditional tour operator landscape, since independent travelers are increasingly using digital platforms for both planning and booking their travels. The areal travel organizations have formerly targeted their activities and offering mainly to tour operators, but are now adapting their services to individual customers used to 24/7 service via digital channels.
Areal travel organizations as well as tourism businesses are developing their business models to answer to the new customer needs and expectations. In an attempt to solve some of the challenges related to digital presence and at the same time strengthen the attractiveness and brand of the Finnish archipelago in the international travel markets a new, digital travel platform has been launched.
The platform, Explore Archipelago, is part of a two-year project Archipelago Access, realized in cooperation with the city of Turku and Stockholm Archipelago Foundation, with additional funding from Interreg Central Baltic program. This thesis project looks into the requirements which individual travel businesses in the Finnish archipelago, more specifically Turku, Naantali, Parainen and Kemiönsaari, should fulfill in order to be portrayed on the platform. The main focus is on their readiness for catering to independent, international tourists.
The study has two research questions. First, what kind of participation criteria both supports the strategic goals and strengthens the international brand of a travel destination? And second, how can the criteria be presented so that they are accessible and updatable?
The concrete outcome of the project is area specific participation criteria for small and medium sized travel businesses looking to enter the international market, congruent with national and areal tourism strategies. To achieve these goals, a service design approach is used, which means that participation of different stakeholders in both research and design process is elementary.
KEYWORDS:
tourism, archipelago, internationalization, digitalization, service design