Kouluterveydenhoitajat yläkoululaisten mielenterveysongelmien parissa
Palomäki, Sara; Vesala, Taru (2022)
Palomäki, Sara
Vesala, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201261675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201261675
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ovi auki elämään! -hanke, jonka tarkoituksena on auttaa sosiaalisesti vetäytyneitä sekä mielenterveysongelmista kärsiviä 16–30-vuotiaita vaikeuksiensa kohtaamisessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli teemahaastattelujen avulla kuvailla Etelä-Pohjanmaan alueen terveydenhoitajien käytänteitä yläkoululaisten mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyssä ja niistä kärsivien yläkoululaisten auttamisessa sekä tukemisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyä, niiden tunnistamista ja niistä kärsivien yläkoululaisten tukemista. Tavoitteena oli edistää myös tulevien terveydenhoitoalan ammattilaisten tietoutta kouluterveydenhuollon erilaisista menetelmistä mielenterveysongelmia omaavan yläkoululaisen auttamiseksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Haastateltaviksi valittiin neljä kouluterveydenhoitajaa harkinnanvaraisesti. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Tutkimuskohde rajattiin Etelä-Pohjanmaan alueen yläkouluikäisiin ja koskemaan ainoastaan mielenterveysongelmia sekä kouluterveydenhoitajien roolia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kouluterveydenhoitajat ennaltaehkäisivät nuorten mielenterveysongelmia ohjaamalla heitä tunnistamaan riskitekijöitään ja vahvistamaan suojatekijöitään. Kouluterveydenhoitajat hyödynsivät moniammatillista yhteistyötä kartoittaessaan nuoren mahdollisia mielenterveysongelmia ja huomioivat nuoren tilanteen kokonaisvaltaisesti. Nuorta tukeakseen kouluterveydenhoitajat tekivät moniammatillista yhteistyötä ja pitivät yhteyttä nuoren kotiin. He tarjosivat nuorelle keskustelukäyntejä matalalla kynnyksellä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Haastateltaviksi valittiin neljä kouluterveydenhoitajaa harkinnanvaraisesti. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Tutkimuskohde rajattiin Etelä-Pohjanmaan alueen yläkouluikäisiin ja koskemaan ainoastaan mielenterveysongelmia sekä kouluterveydenhoitajien roolia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kouluterveydenhoitajat ennaltaehkäisivät nuorten mielenterveysongelmia ohjaamalla heitä tunnistamaan riskitekijöitään ja vahvistamaan suojatekijöitään. Kouluterveydenhoitajat hyödynsivät moniammatillista yhteistyötä kartoittaessaan nuoren mahdollisia mielenterveysongelmia ja huomioivat nuoren tilanteen kokonaisvaltaisesti. Nuorta tukeakseen kouluterveydenhoitajat tekivät moniammatillista yhteistyötä ja pitivät yhteyttä nuoren kotiin. He tarjosivat nuorelle keskustelukäyntejä matalalla kynnyksellä.