Asiakasperheiden vähävaraisuus varhaiskasvatuksessa: varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Ketola, Kati (2022)
Ketola, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201261683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201261683
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää, näyttäytyykö perheiden vähävaraisuus varhaiskasvatuksessa työntekijöiden kokemuksen mukaan. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, kuinka varhaiskasvatuksen työntekijät ottavat perheiden vähävaraisuuden huomioon työssään. Vastaukset kerättiin erään Etelä-Suomessa sijaitsevan varhaiskasvatusyksikön työntekijöiltä Forms-kyselylomakkeen avulla. Saadut vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kahdesta käsitteestä; varhaiskasvatus ja vähävaraisuus. Varhaiskasvatuksen alle avattiin käsitteitä varhaiskasvatuksen tavoitteet, varhaiskasvatuksen asiakkaat ja varhaiskasvatuksen työntekijät. Lisäksi avattiin kasvatusyhteistyön käsitettä. Tietoperustaa rikastuttivat samasta aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset.
Tuloksissa korostui, että vähävaraisuutta voi ilmetä vain lapsessa tai koko perheessä. Vastausten perusteella vähävaraisuus voi näkyä lapsella kolmella tapaa: ulkoisessa olemuksessa, käytöksessä ja sosiaalisissa suhteissa. Vähävaraisuutta vastausten perusteella huomioidaan lapsen kanssa työskennellessä ja vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Johtopäätöksenä todettiin, että vähävaraisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa ryhmästä riippuen. Hankalana koettiin vähävaraisuudesta puhuminen leimaamatta. Kasvatusyhteistyötä arvotettiin tärkeäksi. Yleistä toimintamallia vähävaraisten perheiden kohtaamiseen ei ole.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kahdesta käsitteestä; varhaiskasvatus ja vähävaraisuus. Varhaiskasvatuksen alle avattiin käsitteitä varhaiskasvatuksen tavoitteet, varhaiskasvatuksen asiakkaat ja varhaiskasvatuksen työntekijät. Lisäksi avattiin kasvatusyhteistyön käsitettä. Tietoperustaa rikastuttivat samasta aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset.
Tuloksissa korostui, että vähävaraisuutta voi ilmetä vain lapsessa tai koko perheessä. Vastausten perusteella vähävaraisuus voi näkyä lapsella kolmella tapaa: ulkoisessa olemuksessa, käytöksessä ja sosiaalisissa suhteissa. Vähävaraisuutta vastausten perusteella huomioidaan lapsen kanssa työskennellessä ja vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Johtopäätöksenä todettiin, että vähävaraisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa ryhmästä riippuen. Hankalana koettiin vähävaraisuudesta puhuminen leimaamatta. Kasvatusyhteistyötä arvotettiin tärkeäksi. Yleistä toimintamallia vähävaraisten perheiden kohtaamiseen ei ole.