Leirikoulu matkailutuotteena koululaisen ja koulun näkökulmasta
Nieminen, Sanni (2014)
Nieminen, Sanni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301855
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kehittämiskeskus Oy Hämeelle syksyn ja talven 2013–2014 aikana. Työn tavoitteena oli selvittää koululaisten ja opettajien kiinnostuksen kohteita, mielipiteitä ja odotuksia leirikouluihin liittyen. Lisäksi perehdyttiin leirikouluun osana opetussuunnitelmaa ja opetusta. Tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin kysyntä ja Hämeenlinnan seudun matkailutarjonta leirikouluille vastaavat toisiaan. Lisäksi haluttiin löytää ideoita mahdolliseen leirikoulutarjonnan kehittämiseen.
Tutkimusongelmaa käsiteltiin opetussuunnitelman ja oppimisympäristön käsitteiden avulla. Lisäksi aihetta lähestyttiin voittoa tavoittelemattomien eli nonprofit-organisaatioiden välisen markkinoinnin ja yhteistyön kannalta Kehittämiskeskus Oy Hämeen sekä koulujen ollessa tällaisia organisaatioita. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, sillä tavoitteena oli ymmärtää käsiteltävää aihetta. Aineistonkeruumenetelminä olivat kysely sekä ryhmähaastattelu. Oppilaiden kyselyssä hyödynnettiin kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä, sillä lasten on helpompi vastata yksinkertaisiin suljettuihin kysymyksiin. Oppilaiden kyselyyn saatiin 40 vastausta ja opettajien kyselyyn viisi. Yläkoululaisten haastatteluun puolestaan osallistui 12 oppilasta.
Leirikoulua arvostettiin niin oppilaiden kuin opettajien keskuudessa ja niitä haluttiin yhä järjestää. Opettajien toimesta leirikoulua pidettiin hyvänä opetusmetodina ja sen uskottiin tukevan hyvin opetussuunnitelmaa, sen arvopohjaa ja aihekokonaisuuksia. Lisäksi korostettiin leirikoulun vaikutuksia ryhmähenkeen ja vuorovaikutukseen.
Oppilaiden kannalta mieluisaksi leirikoulukohteen ominaisuudeksi nostettiin mökkimajoitus. Ohjelman haluttiin olevan monipuolista ja hyvin suunniteltua sekä tarjoavan mahdollisuudet myös omatoimiseen tekemiseen. Aktiviteetteina mainittiin esimerkiksi erilaista urheilullista toimintaa, leikkejä ja pelejä sekä ohjelmapalveluita. Vapaa-aikaa, hyvää yhteishenkeä sekä rentoa ja vapaata ilmapiiriä toivottiin.
Hämeenlinnan seudulta löytyy koululaisille runsaasti heidän toiveitaan vastaavaa leirikoulutarjontaa. Alueella on paljon ammattitaitoisia, nimenomaan leirikoulujen ja leirien järjestämiseen keskittyneitä yrittäjiä. Myös opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen kannalta Hämeenlinnan seutu antaa hyvät puitteet leirikoulun järjestämiselle.
Tutkimusongelmaa käsiteltiin opetussuunnitelman ja oppimisympäristön käsitteiden avulla. Lisäksi aihetta lähestyttiin voittoa tavoittelemattomien eli nonprofit-organisaatioiden välisen markkinoinnin ja yhteistyön kannalta Kehittämiskeskus Oy Hämeen sekä koulujen ollessa tällaisia organisaatioita. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, sillä tavoitteena oli ymmärtää käsiteltävää aihetta. Aineistonkeruumenetelminä olivat kysely sekä ryhmähaastattelu. Oppilaiden kyselyssä hyödynnettiin kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä, sillä lasten on helpompi vastata yksinkertaisiin suljettuihin kysymyksiin. Oppilaiden kyselyyn saatiin 40 vastausta ja opettajien kyselyyn viisi. Yläkoululaisten haastatteluun puolestaan osallistui 12 oppilasta.
Leirikoulua arvostettiin niin oppilaiden kuin opettajien keskuudessa ja niitä haluttiin yhä järjestää. Opettajien toimesta leirikoulua pidettiin hyvänä opetusmetodina ja sen uskottiin tukevan hyvin opetussuunnitelmaa, sen arvopohjaa ja aihekokonaisuuksia. Lisäksi korostettiin leirikoulun vaikutuksia ryhmähenkeen ja vuorovaikutukseen.
Oppilaiden kannalta mieluisaksi leirikoulukohteen ominaisuudeksi nostettiin mökkimajoitus. Ohjelman haluttiin olevan monipuolista ja hyvin suunniteltua sekä tarjoavan mahdollisuudet myös omatoimiseen tekemiseen. Aktiviteetteina mainittiin esimerkiksi erilaista urheilullista toimintaa, leikkejä ja pelejä sekä ohjelmapalveluita. Vapaa-aikaa, hyvää yhteishenkeä sekä rentoa ja vapaata ilmapiiriä toivottiin.
Hämeenlinnan seudulta löytyy koululaisille runsaasti heidän toiveitaan vastaavaa leirikoulutarjontaa. Alueella on paljon ammattitaitoisia, nimenomaan leirikoulujen ja leirien järjestämiseen keskittyneitä yrittäjiä. Myös opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen kannalta Hämeenlinnan seutu antaa hyvät puitteet leirikoulun järjestämiselle.