Videopelit sosiaaliseen hyvinvoinnin edistäjinä: kyselytutkimus nuorten videopelaamisesta
Juhola, Anton (2022)
Juhola, Anton
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281767
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten videopelit vaikuttavat nuorten sosiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voisiko videopelejä hyödyntää nykyistä enemmän sosiaalialan työssä nuorten kanssa, ja tuoda yksi näkökulma lisää videopelitutkimuksiin. Kyselytutkimus toteutettiin yhdessä Tampereen Ohjaamon kanssa.
Sosiaalinen hyvinvointi on osa koettua terveyttä, ja sen käsitettä avataan teoriaosuudessa sosiaalisten suhteiden, osallisuuden ja itseohjautuvuusteorian kautta. Tutkimusaineisto kerättiin 5.7.—6.8.2021 verkkokyselylomakkeella. Vastaajia saatiin 21, ja he koostuivat Ohjaamon asiakkaista. Vastauksista saatu määrällinen aineisto analysoitiin jakamalla se luokkiin ja teemoiteltiin nojaten aiempaan teoriaan. Esiintyneitä teemoja olivat yhteenkuuluvuuden tunne, osallisuus, pystyvyyden tunne, sosiaaliset tarpeet sekä omaehtoisuus.
Tutkimustulokset videopelien vaikutuksista sosiaaliseen hyvinvointiin ovat enimmäkseen myönteisiä. Vaikka videopelit ovat tärkeä osa elämää, ne eivät kuitenkaan ole sitä hallitseva osa vastausten perusteella. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että videopeleillä on sijaa sosiaalialan asiakastyössä ja videopelit ovat hyvä työkalu toiminnallisessa tekemisessä sekä syrjäytymisen ehkäisemisessä.
Sosiaalinen hyvinvointi on osa koettua terveyttä, ja sen käsitettä avataan teoriaosuudessa sosiaalisten suhteiden, osallisuuden ja itseohjautuvuusteorian kautta. Tutkimusaineisto kerättiin 5.7.—6.8.2021 verkkokyselylomakkeella. Vastaajia saatiin 21, ja he koostuivat Ohjaamon asiakkaista. Vastauksista saatu määrällinen aineisto analysoitiin jakamalla se luokkiin ja teemoiteltiin nojaten aiempaan teoriaan. Esiintyneitä teemoja olivat yhteenkuuluvuuden tunne, osallisuus, pystyvyyden tunne, sosiaaliset tarpeet sekä omaehtoisuus.
Tutkimustulokset videopelien vaikutuksista sosiaaliseen hyvinvointiin ovat enimmäkseen myönteisiä. Vaikka videopelit ovat tärkeä osa elämää, ne eivät kuitenkaan ole sitä hallitseva osa vastausten perusteella. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että videopeleillä on sijaa sosiaalialan asiakastyössä ja videopelit ovat hyvä työkalu toiminnallisessa tekemisessä sekä syrjäytymisen ehkäisemisessä.