Maantierumpujen inventointi alueurakassa
Ala-Kapee, Paula (2014)
Ala-Kapee, Paula
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301886
Tiivistelmä
Opinnäytetyö lähti tarpeesta saada yhtenäinen inventointiohje maantierumpujen kunto-tarkastuksiin. Alueurakassa oli vaatimuksena olla selvillä rumpujen senhetkisestä kunnosta urakka-ajan päättyessä. Työtä lähdettiin toteuttamaan maantierumpujen inventoinnilla, jossa inventoitavia suureita muokattiin edellisestä inventoinnista: osa jätettiin pois, jotakin lisättiin ja jonkin muotoa muutettiin. Maastossa havainnoidut tiedot rummuista kirjattiin käsin lomakkeille. Inventointiin otettiin mukaan Kangasalan hoidon ja kunnossapidon alueurakan päällystetyillä teillä sijainneet maantierummut, jotka olivat viime inventoinnissa saaneet huomautuksia toimintansa tai kuntonsa puolesta.
Aiemman inventoinnin tulokset pitivät edelleenkin melko hyvin paikkansa. Yleisin ongelma betonisilla maantierummuilla oli rummun osien erkaneminen toisistaan eli siirtyminen. Teräsrummuissa puolestaan suurin ongelma oli ruostuminen. Muovirummuissa itsessään oli hyvin vähän huomautettavaa. Liettyminen oli suurin kaikkia rumputyyppejä koskeva ongelma. Paljon esiintyi myös laskuojien toimimiseen liittyviä vaikeuksia.
Inventoinnin työsarka on laaja. Yhtenäinen inventointiohje osaltaan auttaa ja nopeuttaa maantierumpujen kuntotarkastuksia ja tekee ne keskenään vertailukelpoisemmiksi. Suurimman ajan inventoinnissa kuitenkin vie maastokäynti. Tämän ajan lyhentäminen ei nykytekniikalla onnistu, jos tulosten laatu halutaan pitää luotettavana. Vaikka rummun paikannus saataisiinkin entistä tarkemmaksi ja näin rumpujen löytäminen helpottuisi, on havainnointi edelleen tehtävä paikan päällä silmämääräisesti. Saatujen tietojen tietojärjestelmään tallennuksen nopeuttamiseksi olisi hyvä saada tiedot jo maastossa sähköiseen muotoon.
Aiemman inventoinnin tulokset pitivät edelleenkin melko hyvin paikkansa. Yleisin ongelma betonisilla maantierummuilla oli rummun osien erkaneminen toisistaan eli siirtyminen. Teräsrummuissa puolestaan suurin ongelma oli ruostuminen. Muovirummuissa itsessään oli hyvin vähän huomautettavaa. Liettyminen oli suurin kaikkia rumputyyppejä koskeva ongelma. Paljon esiintyi myös laskuojien toimimiseen liittyviä vaikeuksia.
Inventoinnin työsarka on laaja. Yhtenäinen inventointiohje osaltaan auttaa ja nopeuttaa maantierumpujen kuntotarkastuksia ja tekee ne keskenään vertailukelpoisemmiksi. Suurimman ajan inventoinnissa kuitenkin vie maastokäynti. Tämän ajan lyhentäminen ei nykytekniikalla onnistu, jos tulosten laatu halutaan pitää luotettavana. Vaikka rummun paikannus saataisiinkin entistä tarkemmaksi ja näin rumpujen löytäminen helpottuisi, on havainnointi edelleen tehtävä paikan päällä silmämääräisesti. Saatujen tietojen tietojärjestelmään tallennuksen nopeuttamiseksi olisi hyvä saada tiedot jo maastossa sähköiseen muotoon.