Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pienryhmätoiminnan käytännöt ja pedagoginen suunnittelu 1-5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä

Haapakoski, Sari; Heikkilä, Minna (2022)

Avaa tiedosto
Haapakoski_Heikkila.pdf (517.3Kt)
Lataukset: 


Haapakoski, Sari
Heikkilä, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201291808
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pienryhmätoiminnan toteutustapoja ja pedagogisen suunnittelun käytäntöjä 1—5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä kasvattajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka antaa mahdollisuuden rakentaa pienryhmätoimintaa paremmin palvelemaan jokaista lasta. Työn tilaaja oli Hämeenlinnan kaupunki, ja opinnäytetyön yhteistyökumppani hämeenlinnalainen varhaiskasvatusyksikkö.
Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta lapsilähtöisenä kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuutena. Pienryhmätoiminnan käsitettä avattiin monipuolisena toimintamuotona. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja erityisesti pienryhmätoiminnan pedagogista suunnittelua. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto hankittiin sähköisellä Webpropol-kyselyllä käyttäen avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi viisi kasvattajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tuloksista selvisi, että pienryhmätoimintaa toteutettiin pääosin kiinteissä ryhmissä. Ryhmien muodostukseen vaikutti eniten lasten ikä sekä kehitystaso. Pienryhmätoiminnan nähtiin mahdollistavan lasten yksilöllisemmän huomioinnin, vertaisoppimisen sekä kasvattajien työhön keskittymisen. Pienryhmätoiminnan pedagogisen suunnittelun tärkeimpinä lähtökohtina pidettiin lasten tarpeita, osallisuutta ja tiimin yhteistä suunnittelua. Tutkimuksen tuloksissa kuvattujen pienryhmätoiminnan käytännön toteutustapojen ja pedagogisen suunnittelun lähtökohtien perusteella voisi tutkia edelleen, millaisia pedagogisia perusteluja kasvattajat tuottavat ikään perustuvalle ryhmämuodostukselle. Keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienryhmien muodostamisessa oleellisimpana lähtökohtana ovat aina lasten ja lapsiryhmän kulloisetkin tarpeet ja toiminnan pedagogiset tavoitteet.
 
The purpose of this thesis was to explore the implementation of small group activity and pedagogical planning in early childhood education groups with children aged 1 to 5, from the perspective of early childhood educators. The aim was to produce information that would enable the work community to improve their small group activity to better serve every single child. The thesis was commissioned by the city of Hämeenlinna and implemented in a day care center in Hämeenlinna.

The theoretical background of the study determines early childhood education as a child-oriented entity of upbringing, teaching and care. The concept of small group activity is defined as a versatile form of activity. In addition, the pedagogy of early childhood education and specifically the pedagogical planning of small group activity are discussed. The thesis was implemented with a qualitative research approach. The data were obtained with a digital Webropol questionnaire, with open-ended questions. The questionnaire was answered by five early childhood educators. Thematic analysis was used to analyse the data.

According to the results, small group activity was mainly carried out in fixed groups which were mostly formed according to the children´s age and level of development. Small group activity was seen to enable more individual attention of children and peer learning, and it allowed the early educators to focus on their work. The children’s needs and participation and joint team planning were considered the most important basis for the pedagogical planning of small group activity. Based on the implementation methods and the starting points of pedagogical planning of small group activity described in this study, it could be further studied what kind of pedagogical reasons the early childhood educators would provide for age-based forming of small groups. As the main conclusion, it can be stated that the most essential things in forming small groups are the current needs of children and groups of children and the pedagogical goals of the activity.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste