Sähköisten palveluiden hyödyntäminen asiakastyössä Soitessa
Jaakonaho, Karoliina (2022)
Jaakonaho, Karoliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201291815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201291815
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntä kasvaa tulevina vuosina muun muassa väestön ikääntymisen myötä. Valtakunnallisena tavoitteena on, että tuottavuutta ja kustannustehokkuutta haetaan digitalisaatiota hyödyntämällä. Tavoitteena on, että yhä useammat asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin erilaisten sähköisten sovellusten ja palveluiden kautta.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena on tutkia Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten ammattilaisten sähköisten palveluiden hyödyntämistä asiakastyössä. Tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät edistävät tai estävät sähköisten palveluiden hyödyntämisen. Työn tuloksia hyödynnetään Soiten digiohjelmaan kuuluvan digirepun suunnittelussa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin lokakuussa 2021. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin. Kyselytutkimus sisälsi myös laadullisia kysymyksiä, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Kerätty aineisto osoitti, että sähköisiin palveluihin ja niiden hyödyntämiseen suhtaudutaan pääsääntöisesti positiivisesti, mutta sähköisiä palveluita hyödynnetään asiakastyössä vain jossain määrin. Useat seikat edistävät ja estävät sähköisten palveluiden hyödyntämistä. Yhteiset käytännöt ja koulutus ovat merkittävin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten sähköisten palveluiden hyödyntämistä edistävä asia. Suurimmaksi sähköisten palveluiden käyttöä estäväksi tekijäksi valittiin yhteisten käytäntöjen sekä ajan puute.
Johtopäätöksissä voidaan esittää, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osaamisen ja oman motivaation lisäksi sähköisten palveluiden hyödyntämistä tulee tarkastella myös organisaatiotasolla. Lähivuosien haasteena on tehdä organisaatiotasolla toimintakulttuurin muutos, jossa ammattilaiset ja asiakkaat haluavat hyödyntää sähköisiä palveluita ensisijaisesti silloin, kun se on hyvän hoidon mukaisesti mahdollista.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena on tutkia Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten ammattilaisten sähköisten palveluiden hyödyntämistä asiakastyössä. Tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät edistävät tai estävät sähköisten palveluiden hyödyntämisen. Työn tuloksia hyödynnetään Soiten digiohjelmaan kuuluvan digirepun suunnittelussa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin lokakuussa 2021. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin. Kyselytutkimus sisälsi myös laadullisia kysymyksiä, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Kerätty aineisto osoitti, että sähköisiin palveluihin ja niiden hyödyntämiseen suhtaudutaan pääsääntöisesti positiivisesti, mutta sähköisiä palveluita hyödynnetään asiakastyössä vain jossain määrin. Useat seikat edistävät ja estävät sähköisten palveluiden hyödyntämistä. Yhteiset käytännöt ja koulutus ovat merkittävin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten sähköisten palveluiden hyödyntämistä edistävä asia. Suurimmaksi sähköisten palveluiden käyttöä estäväksi tekijäksi valittiin yhteisten käytäntöjen sekä ajan puute.
Johtopäätöksissä voidaan esittää, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osaamisen ja oman motivaation lisäksi sähköisten palveluiden hyödyntämistä tulee tarkastella myös organisaatiotasolla. Lähivuosien haasteena on tehdä organisaatiotasolla toimintakulttuurin muutos, jossa ammattilaiset ja asiakkaat haluavat hyödyntää sähköisiä palveluita ensisijaisesti silloin, kun se on hyvän hoidon mukaisesti mahdollista.