Oksalla ylimmällä - lasten kanssa matkailu ja matkailun asiakasläheinen kehittäminen: case Visit Kangasala
Kaitasuo, Reetta (2022)
Kaitasuo, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251663
Tiivistelmä
Matkailu on alana merkittävä ja tällä hetkellä eletään uutta normaalia koronan aiheuttamien rajoitusten ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksen vuoksi. Kaupungit ja matkailualueet kilpailevat kotimaassa matkailevista, sillä kotimaan matkailu on lisääntynyt viime vuosien aikana. Elämyksellisyys ja Suomen luonnon monimuotoisuus ovat nousseet vahvoiksi matkailun kehittämisen osa-alueiksi. Olennainen osa menestynyttä liiketoimintaa on kehittää toimintatapoja asiakasläheisesti ja ketterästi huomioiden kaikki digitaalisuuden mukanaan tuomat kosketuspisteet, sillä matkailijan vuorovaikutus matkailukohteiden kanssa alkaa jo matkan suunnittelusta. Yrityksen ulkoisen ympäristön merkitysten ja vaikutusten ymmärtäminen ja erinomainen asiakaspalvelu ovat entistä merkittävämpiä tekijöitä palveluliiketoiminnassa toimiville yrityksille. Lisäksi ystävillä ja sosiaalisella medialla on aiempaa suurempi vaikutus matkailuun liittyvässä päätöksenteossa.
Visit Kangasalan toiveena oli saada tutkittua tietoa matkailijoista sekä löytää kehittämisehdotuksia matkailun kehittämiseksi. Kohderyhmäksi valikoitui lasten kanssa matkustaminen, sillä lasten merkitys matkailuun liittyvään päätöksentekoon on merkittävä, ja lasten kanssa matkustetaan ympäri vuoden sekä lyhyempiä että pidempiä matkoja.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä tutkimustavalla käyttäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimustapaa, jotta saatiin tarkempi käsitys tutkittavasta ilmiöstä. Haastatteluiden ja mood boardin avulla saatiin selville lasten kanssa matkailuun vaikuttavia tekijöitä sekä kokemuksia ja mielikuvia Kangasalasta matkakohteena. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysiä hyödyntäen ja lisäksi aineiston syvällisemmän ymmärryksen varmistamiseksi analyysivaiheessa hyödynnettiin hermeneuttista analyysiä. Kangasalla lasten kanssa matkustaneiden nykytilan kartoittamiseksi toteutettiin verkossa julkaistu kysely, jossa kysyttiin matkaan liittyviä osa-alueita, tyytyväisyyttä ja suositteluhalukkuutta.
Tärkeimpiä tuloksia olivat lasten kanssa matkustavien päätöksentekoon vaikuttavat tekijät ja Kangasalle matkustaneiden palvelupolku, joiden ansiosta ymmärrys matkailijoista lisääntyi. Lisäksi toimeksiantaja sai konkreettisia kehittämisehdotuksia Kangasalan matkailun kehittämiseksi.
Visit Kangasalan toiveena oli saada tutkittua tietoa matkailijoista sekä löytää kehittämisehdotuksia matkailun kehittämiseksi. Kohderyhmäksi valikoitui lasten kanssa matkustaminen, sillä lasten merkitys matkailuun liittyvään päätöksentekoon on merkittävä, ja lasten kanssa matkustetaan ympäri vuoden sekä lyhyempiä että pidempiä matkoja.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä tutkimustavalla käyttäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimustapaa, jotta saatiin tarkempi käsitys tutkittavasta ilmiöstä. Haastatteluiden ja mood boardin avulla saatiin selville lasten kanssa matkailuun vaikuttavia tekijöitä sekä kokemuksia ja mielikuvia Kangasalasta matkakohteena. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysiä hyödyntäen ja lisäksi aineiston syvällisemmän ymmärryksen varmistamiseksi analyysivaiheessa hyödynnettiin hermeneuttista analyysiä. Kangasalla lasten kanssa matkustaneiden nykytilan kartoittamiseksi toteutettiin verkossa julkaistu kysely, jossa kysyttiin matkaan liittyviä osa-alueita, tyytyväisyyttä ja suositteluhalukkuutta.
Tärkeimpiä tuloksia olivat lasten kanssa matkustavien päätöksentekoon vaikuttavat tekijät ja Kangasalle matkustaneiden palvelupolku, joiden ansiosta ymmärrys matkailijoista lisääntyi. Lisäksi toimeksiantaja sai konkreettisia kehittämisehdotuksia Kangasalan matkailun kehittämiseksi.