En studie gällande Telia Companys marknadsföring av apparater ur konsumentens perspektiv
Relander, Anton (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Relander, Anton
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311906
Tiivistelmä
I examensarbetet gjordes en undersökning av Telia Companys apparats marknadsföring. Examensarbetets syfte var att reda ut vilka marknadsföringskanaler är allra effektivaste och vad väcker kundens intresse i Telias marknadsföring av apparater. Därtill undersöktes det hur Telia kan effektivera marknadsföra för att bättre motsvara konsumenternas önskningar och krav, och på så vis öka sin försäljning. Dessutom undersöktes det hur Telias huvudvärderingar syns i företagets marknadsföring. Examensarbetet ger en bild av Telia och företagets värden. Teoridelen i examensarbetet ger en bild på marknadsföring, digital marknadsföring, AIDA-modellen, konsumentbeteende och även hur Covid-19 pandemin har påverkat företag och konsumenter. I metod delen presenteras de vanligaste modellerna och senare implementerades de till examensarbetets analys del. I metod delen diskuterades också undersökningens enkäturval, reliabilitet och validitet. I resultat och analysdelen användes den kvantitativa forskningsmetoden och en webbaserad enkät som innehöll 14 slutna frågor. Enkäten skickades till respondenterna med hjälp av digitala kanaler och 103 svar insamlades. Resultatet analyserades för varje enskild fråga med hjälp av statistik och diagram. I delen diskussion och slutsatser presenterades det en avslutande diskussion som visar att enligt undersökningen var Telias effektivaste marknadsföringskanaler de digitala. Enligt statistiken var Telias effektivaste marknadsföringskanaler internet och sociala medier. Teorin och forskningens statistik bevisade att företagets värderingar påverkar konsumenternas köpbeslut och i Telias fall upplevde konsumenterna att företagets värderingar kunde synas tydligare i deras reklamer. Examensarbetet gjordes för att Telia kunde utnyttja resultaten för att utveckla sin marknadsföring så att den bättre motsvarar konsumenternas köpbeteende och kunde dessutom stöda försäljarnas arbete, motivation och försäljningsresultat. Till sist diskuterades kritik mot studien och förslag till fortsatt forskning.