Tunnetaidot ja sosioemotionaalinen kehitys varhaiskasvatusikäisillä lapsilla – Vanhempien näkemyksiä tunnekasvatuksesta
Holm, Jenna; Niemenmaa, Miselle (2022)
Holm, Jenna
Niemenmaa, Miselle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä tunnetaidoista. Sen lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien valmiuksia ja tuen tarpeita tunnetaitojen opettamisesta lapsille. Vastauksien pohjalta koottiin menetelmäkansio tunnetaitojen harjoittelun tueksi. Työn tilaajana toimi Mannerheimin lastensuojeluliiton Tampereen osasto.
Tutkimuksen teoriapohja muodostui tunnetaidoista, sosioemotionaalisuudesta sekä lapsen ja vanhemman välisestä vuorovaikutuksesta. Kuluneina vuosina tunne- ja vuorovaikutustaitojen tärkeys onkin tunnistettu, ja näitä taitoja on pyritty edistämään jopa kansalaisaloitteella.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, ja vastauksia saatiin 30. Avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla. Monivalinta- ja sekamuotoiset kysymykset analysoitiin puolestaan määrällisesti lukumääriä ja prosenttiosuuksia tarkastelemalla.
Vanhemmat pitivät tunnetaitoja tärkeinä ja kokivat lapsensa hyötyvän tunnekasvatuksesta. Vanhempien tunnetaitovalmiudet vaihtelivat, ja tunnetaitojen opettamisen tueksi kaivattiin tunnetaito-oppaita sekä koulutuksia aiheesta. Näiden lisäksi vanhemmat toivoivat myös vinkkejä satuihin, loruihin ja lauluihin. Tunnetaitoja pitäisi edistää ja tietoisuutta niistä lisätä, sillä ne vaikuttavat ja kehittyvät läpi elämän.
The aim of this thesis was to examine parents´ views on social and emotional skills in children at the early childhood education age. In addition, the aim was also to examine parents´ abilities and needs of support regarding teaching the emotional skills to their children. Based on the thesis results, a collection of different methods to improve emotional skills was compiled. The Mannerheim league for child welfare was the commissioner of this thesis.
The theoretical background of the thesis consists of emotional and social-emotional skills and the interaction between a child and a parent. The importance of emotional and communication skills has been acknowledged during the past years. There have even been citizens´ initiatives to improve these skills.
The thesis was both qualitative and quantitative. The data were collected with a paper survey and an electronic Webropol survey. There were 30 answers in total. The results were analyzed by thematizing and with quantitative methods.
Based on the results of this thesis, parents acknowledged the importance of emotional skills and thought their children would benefit from social emotional learning. The parents´ knowledge of emotional skills varied and they longed for training and a parents´ guide on how to teach emotional skills to their children. In addition, the parents also wished for tips on children’s tales, rhymes and songs. Emotional skills should be promoted and knowledge of them increased, as they have an impact and develop throughout life.
Tutkimuksen teoriapohja muodostui tunnetaidoista, sosioemotionaalisuudesta sekä lapsen ja vanhemman välisestä vuorovaikutuksesta. Kuluneina vuosina tunne- ja vuorovaikutustaitojen tärkeys onkin tunnistettu, ja näitä taitoja on pyritty edistämään jopa kansalaisaloitteella.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, ja vastauksia saatiin 30. Avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla. Monivalinta- ja sekamuotoiset kysymykset analysoitiin puolestaan määrällisesti lukumääriä ja prosenttiosuuksia tarkastelemalla.
Vanhemmat pitivät tunnetaitoja tärkeinä ja kokivat lapsensa hyötyvän tunnekasvatuksesta. Vanhempien tunnetaitovalmiudet vaihtelivat, ja tunnetaitojen opettamisen tueksi kaivattiin tunnetaito-oppaita sekä koulutuksia aiheesta. Näiden lisäksi vanhemmat toivoivat myös vinkkejä satuihin, loruihin ja lauluihin. Tunnetaitoja pitäisi edistää ja tietoisuutta niistä lisätä, sillä ne vaikuttavat ja kehittyvät läpi elämän.
The aim of this thesis was to examine parents´ views on social and emotional skills in children at the early childhood education age. In addition, the aim was also to examine parents´ abilities and needs of support regarding teaching the emotional skills to their children. Based on the thesis results, a collection of different methods to improve emotional skills was compiled. The Mannerheim league for child welfare was the commissioner of this thesis.
The theoretical background of the thesis consists of emotional and social-emotional skills and the interaction between a child and a parent. The importance of emotional and communication skills has been acknowledged during the past years. There have even been citizens´ initiatives to improve these skills.
The thesis was both qualitative and quantitative. The data were collected with a paper survey and an electronic Webropol survey. There were 30 answers in total. The results were analyzed by thematizing and with quantitative methods.
Based on the results of this thesis, parents acknowledged the importance of emotional skills and thought their children would benefit from social emotional learning. The parents´ knowledge of emotional skills varied and they longed for training and a parents´ guide on how to teach emotional skills to their children. In addition, the parents also wished for tips on children’s tales, rhymes and songs. Emotional skills should be promoted and knowledge of them increased, as they have an impact and develop throughout life.