Ryhmäpsykoedukaation hyödyt mielenterveyshoitotyössä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus aiheeseen
Mäkeläinen, Juho (2021)
Mäkeläinen, Juho
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011950
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli kerätä yhteen tietoa ryhmäpsykoedukaation hyödyistä, haitoista sekä vaikuttavuudesta psykoedukaatiosta tehtyjen tutkimusten kautta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja parantaa psykiatrista hoitotyötä.
Aihe koettiin ajankohtaiseksi sekä tarpeelliseksi. Psykoedukaatiota oli tutkittu ja siitä oli saatavilla tietoa, mutta ryhmässä suoritetussa psykoedukaatiosta oli vähemmän tutkimuksia saatavilla.
Opinnäytetyö tehtiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena aiheeseen. Tämä on katsaus aiheesta tehtyihin aiempiin tutkimuksiin ja niiden tuloksiin. Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa laaja-alainen aineisto käytiin läpi ja siitä otettiin esille opinnäytetyön aiheen kannalta merkittäviä tuloksia.
Huomattavinta ryhmätoiminnalle oli vertaistuen saaminen ja osallistujien kokemuksien jakaminen. Ryhmäpsykoedukaatiolla oli mahdollista aikaansaada siihen osallistuneille pitkäkestoista hyötyä ja apua elämään. Idea of this thesis was to gather knowledge via studies about group psychoeducation such as its benefits, inconveniences, and efficacy. Aim of this thesis was to develop and improve psychiatric nursing.
The subject was perceived as relevant and required. There were studies and knowledge available about psychoeducation, but when done as a group there was less studies available.
Thesis was made as systematic literature review into the subject. It surveys previous studies made and their results. In systematic literature review an extensive range of studies about the subject was summarized and important points were brought up.
The most noticeable for group activity was the gaining of peer support and experience sharing by participants. Group psychoeducation could also provide long-term benefits for participants.
Aihe koettiin ajankohtaiseksi sekä tarpeelliseksi. Psykoedukaatiota oli tutkittu ja siitä oli saatavilla tietoa, mutta ryhmässä suoritetussa psykoedukaatiosta oli vähemmän tutkimuksia saatavilla.
Opinnäytetyö tehtiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena aiheeseen. Tämä on katsaus aiheesta tehtyihin aiempiin tutkimuksiin ja niiden tuloksiin. Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa laaja-alainen aineisto käytiin läpi ja siitä otettiin esille opinnäytetyön aiheen kannalta merkittäviä tuloksia.
Huomattavinta ryhmätoiminnalle oli vertaistuen saaminen ja osallistujien kokemuksien jakaminen. Ryhmäpsykoedukaatiolla oli mahdollista aikaansaada siihen osallistuneille pitkäkestoista hyötyä ja apua elämään.
The subject was perceived as relevant and required. There were studies and knowledge available about psychoeducation, but when done as a group there was less studies available.
Thesis was made as systematic literature review into the subject. It surveys previous studies made and their results. In systematic literature review an extensive range of studies about the subject was summarized and important points were brought up.
The most noticeable for group activity was the gaining of peer support and experience sharing by participants. Group psychoeducation could also provide long-term benefits for participants.