Improving branding and user experience on a company website : case Pieni Eläinkauppa
Riihinen, Stiina (2022)
Riihinen, Stiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311937
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteistyöyrityksen verkkosivujen käyttäjäkokemusta ja niiden synnyttämää brändimielikuvaa olisi mahdollista kehittää. Tätä tietoa hyödyntäen yhteistyöyritykselle luotiin suunnitelma uudesta verkkosivusta. Tutkimuksen tarve perustui yhteistyöyrityksen nykyisillä verkkosivuilla havaittuihin ongelmakohtiin. Opinnäytetyön yhteistyöyrityksenä toimi kuopiolainen lemmikkitarvikeliike Pieni Eläinkauppa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen kirjoittamisessa käytetty taustatieto pohjautuu pääasiassa akateemiseen kirjallisuuteen. Taustamateriaaleja tutkiessa selvisi, että niin brändäys kuin käyttäjäkokemuskin ovat moniulotteisia kokonaisuuksia, ja että erityisesti yritystä aiemmin tuntemattomalle henkilölle visuaalisella suunnittelulla on suuri merkitys molemmissa osa-alueissa.
Tutkimus keskittyi yrityksen nykyisen verkkosivun ja uuden verkkosivusuunnitelman brändimielikuvan ja käyttäjäkokemuksen laadun mittaamiseen. Työn tutkimusmateriaalit on kerätty usealla eri tavalla. Verkkosivujen brändimielikuvaa mitattiin kahden julkisesti jaetun nettikyselyn avulla, ja käyttäjäkokemuksen laatua arvioitiin tutkimukseen osallistuneita henkilöitä havainnoimalla ja heille osoitetuilla mielipidekyselyillä. Kerätty data oli lähes pelkästään kvantitatiivista, joten saatua tutkimusmateriaalia analysoitiin vertailemalla vastaajien antamia arvosanoja ja muuta numeerista dataa toisiinsa.
Tutkimustuloksia analysoidessa havaittiin, että yhteistyöyrityksen nykyisillä verkkosivuilla teoreettisina havaitut ongelmat olivat näkyvissä myös käytännössä. Uutta verkkosivusuunnitelmaa koskeva data puolestaan viittasi mahdollisiin parannuksiin käyttäjäkokemuksessa ja brändimielikuvassa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin yhteistyöyritystä suositella testaamaan uutta verkkosivuversiota käytännössä, jotta pystytään keräämään käytännön tietoa ja palautetta suoraan heidän asiakkailtaan ja kohdeyleisöltään. The aim of the research was to find out how it would be possible to improve the user experience and branding on the commissioning company’s website, and then implement this knowledge in practice by creating a new website design for the company. Thus, the main topics for the thesis are branding and user experience. The need for such research arose from the many identified issues with the commissioning company’s current website. The commissioning company for this thesis was Pieni Eläinkauppa, a pet supply store located in Kuopio.
This thesis is a practice-based one. The background research for the thesis is mainly founded on academic literature. A review of these materials revealed that user experience and branding both consist of many different levels, and for people not previously familiar with the brand the visuals play an important part in leaving a positive impression both UX- and branding-wise.
The research was focused on measuring the brand perception and the quality of UX of both the current website and the new version. The materials for this research were collected in multiple ways. The perceived branding was researched by conducting two online surveys that were shared on public online communities, while the quality of user experience was assessed by making observations and collecting self-reported data from the participants. As the data gathered from this research was almost completely quantitative, the results were analyzed by comparing the ratings and other numerical data.
When analyzing the results, it was observed that the identified problems with the current website are also apparent in practice. Conversely, the data collected about the new website version implied possible improvements over the current website regarding brand perception and the UX. Thus, it is recommended that the commissioning company could next test the new version of the website in practice and see how their own customers react to the changes.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen kirjoittamisessa käytetty taustatieto pohjautuu pääasiassa akateemiseen kirjallisuuteen. Taustamateriaaleja tutkiessa selvisi, että niin brändäys kuin käyttäjäkokemuskin ovat moniulotteisia kokonaisuuksia, ja että erityisesti yritystä aiemmin tuntemattomalle henkilölle visuaalisella suunnittelulla on suuri merkitys molemmissa osa-alueissa.
Tutkimus keskittyi yrityksen nykyisen verkkosivun ja uuden verkkosivusuunnitelman brändimielikuvan ja käyttäjäkokemuksen laadun mittaamiseen. Työn tutkimusmateriaalit on kerätty usealla eri tavalla. Verkkosivujen brändimielikuvaa mitattiin kahden julkisesti jaetun nettikyselyn avulla, ja käyttäjäkokemuksen laatua arvioitiin tutkimukseen osallistuneita henkilöitä havainnoimalla ja heille osoitetuilla mielipidekyselyillä. Kerätty data oli lähes pelkästään kvantitatiivista, joten saatua tutkimusmateriaalia analysoitiin vertailemalla vastaajien antamia arvosanoja ja muuta numeerista dataa toisiinsa.
Tutkimustuloksia analysoidessa havaittiin, että yhteistyöyrityksen nykyisillä verkkosivuilla teoreettisina havaitut ongelmat olivat näkyvissä myös käytännössä. Uutta verkkosivusuunnitelmaa koskeva data puolestaan viittasi mahdollisiin parannuksiin käyttäjäkokemuksessa ja brändimielikuvassa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin yhteistyöyritystä suositella testaamaan uutta verkkosivuversiota käytännössä, jotta pystytään keräämään käytännön tietoa ja palautetta suoraan heidän asiakkailtaan ja kohdeyleisöltään.
This thesis is a practice-based one. The background research for the thesis is mainly founded on academic literature. A review of these materials revealed that user experience and branding both consist of many different levels, and for people not previously familiar with the brand the visuals play an important part in leaving a positive impression both UX- and branding-wise.
The research was focused on measuring the brand perception and the quality of UX of both the current website and the new version. The materials for this research were collected in multiple ways. The perceived branding was researched by conducting two online surveys that were shared on public online communities, while the quality of user experience was assessed by making observations and collecting self-reported data from the participants. As the data gathered from this research was almost completely quantitative, the results were analyzed by comparing the ratings and other numerical data.
When analyzing the results, it was observed that the identified problems with the current website are also apparent in practice. Conversely, the data collected about the new website version implied possible improvements over the current website regarding brand perception and the UX. Thus, it is recommended that the commissioning company could next test the new version of the website in practice and see how their own customers react to the changes.