Teollisuuden ratapiha- ja vaihtotöiden organisointi monitoimijaympäristössä
Utriainen, Matti (2021)
Utriainen, Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten teollisuuden ratapiha- ja vaihtotyöt toimivat monitoimijaympäristössä. Tutkimuksen esimerkkeinä käytettiin kahta suurta teollisuuslaitosta, joissa on laajamittaista rautatieliikennettä ja ratapihatoimintaa.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna keväällä 2021. Tutkimuksessa haastateltiin 13:a henkilöä, jotka toimivat teollisuudessa, rautatieoperaattorilla (linjaliikenne- ja vaihtotyöoperaattori) ja liikenteenohjauksessa. Teemahaastattelun lisäksi käytettiin tulkintamatriisia, jonka avulla selvitettiin, miten eri toimijat kokevat toistensa toiminnan.
Tämän tutkimuksen mukaan ratapihan toiminnassa mukana olevat yritykset toimivat pakotetussa coopetition-luonteisessa järjestelmässä, jossa on kaksi tilaajaorganisaatiota. Se, että toimijoita ja tilaajaorganisaatioita on useita, luo haasteita yhteistyölle ja toimitusketjun toiminnalle. Coopetition-asetelma vaikuttaa myös henkilösuhteisiin ja kommunikaatioon.
Toimijoiden välisessä kommunikaatiossa käytetään useita osin manuaalisia menetelmiä, joiden kehittäminen ja yksinkertaistaminen voisi tehostaa toimintaa sekä vähentää virheitä ja henkilöiden kuormitusta.
Tutkimuksen perustella suositellaan jatkotutkimusta coopetitionista, varsinkin sellaisista tilanteista, joissa tilaajaorganisaatioita on useita. Coopetition-toimintamallissa voisi myös olla hyötyä kannustinjärjestelmästä, joka motivoisi mukana olevia yrityksiä toimimaan toimitusketjun kokonaishyödyn hyväksi yksittäisen yrityksen hyödyn sijasta. Myös henkilösuhteiden, kommunikaatiomenetelmien sekä veturikaluston kehittäminen nousi esiin tuloksissa.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna keväällä 2021. Tutkimuksessa haastateltiin 13:a henkilöä, jotka toimivat teollisuudessa, rautatieoperaattorilla (linjaliikenne- ja vaihtotyöoperaattori) ja liikenteenohjauksessa. Teemahaastattelun lisäksi käytettiin tulkintamatriisia, jonka avulla selvitettiin, miten eri toimijat kokevat toistensa toiminnan.
Tämän tutkimuksen mukaan ratapihan toiminnassa mukana olevat yritykset toimivat pakotetussa coopetition-luonteisessa järjestelmässä, jossa on kaksi tilaajaorganisaatiota. Se, että toimijoita ja tilaajaorganisaatioita on useita, luo haasteita yhteistyölle ja toimitusketjun toiminnalle. Coopetition-asetelma vaikuttaa myös henkilösuhteisiin ja kommunikaatioon.
Toimijoiden välisessä kommunikaatiossa käytetään useita osin manuaalisia menetelmiä, joiden kehittäminen ja yksinkertaistaminen voisi tehostaa toimintaa sekä vähentää virheitä ja henkilöiden kuormitusta.
Tutkimuksen perustella suositellaan jatkotutkimusta coopetitionista, varsinkin sellaisista tilanteista, joissa tilaajaorganisaatioita on useita. Coopetition-toimintamallissa voisi myös olla hyötyä kannustinjärjestelmästä, joka motivoisi mukana olevia yrityksiä toimimaan toimitusketjun kokonaishyödyn hyväksi yksittäisen yrityksen hyödyn sijasta. Myös henkilösuhteiden, kommunikaatiomenetelmien sekä veturikaluston kehittäminen nousi esiin tuloksissa.