Datajohdettu markkinointi suomalaisissa pk-yrityksissä: haasteet, esteet ja onnistumiset
Karhu, Susanna (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011968
Tiivistelmä
Viime vuosina digitalisaatio on muuttanut yritysten toimintaa radikaalisti. Digitalisaation myötä markkinoinnin mitattavuus on helpottunut, ja markkinointi pystyy tuottamaan yritykselle mitattavia liiketoimintahyötyjä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda Suomalaiselle yrityselämälle ymmärrystä dataohjatun markkinoinnin tilanteesta Suomessa sekä tarjota apua yrityksille datajohdettuun markkinointiin. Tutkimuksessa selvitetään suomalaisten pk-yritysten asenteita, haasteita ja esteitä datalla johdettavaa markkinointia kohtaan. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi datalla hyödyntämisen vaatimuksia, onnistumisen avaimia sekä datajohdetun markkinoinnin tulevaisuutta. Työn teoriaosassa käsitellään tutkimuksen aiheita, mutta myös perehdytään tietojohtamiseen sekä dataan yleisesti. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teemahaastatteluina, ja haastateltavana oli kaksi eri tutkimusryhmää. Toinen ryhmä oli kokemusasiantuntijat eli sellaisten pk-yritysten edustajat, jotka tällä hetkellä käyttävät jossain määrin dataa markkinoinnissaan. Toisena ryhmänä oli konsulttiasiantuntijat, jotka edustivat yrityksiä, joiden yrityksille tarjottavat tuotteet ja palvelut liittyivät tietojohtamiseen ja dataan. Haastateltavia oli yhteensä 16. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset yritykset ovat vielä varsin vaihtelevasti ottaneet dataa käyttöön markkinoinnissaan. Suurimpia esteitä tälle oli muun muassa resurssien puute, datan hyödyntämisen vaikeus sekä johdon ymmärryksen puute ja asenteet.