Nuoret, taide ja kulttuurihyvinvointi : havaintoja TOSI-hankkeen taidetyöpajoista
Kyttänen, Iina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202021994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202021994
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena taideperustaisena tutkimuksena yhteistyössä TOSI - Taidetta, osallisuutta ja sosiaalisia innovaatioita -hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten näkemyksiä ja kokemuksia taiteesta ja kulttuurista sekä niiden vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa käytettäväksi TOSI-hankkeen taidelähtöisen toiminnan suunnitteluun ja kulttuurihyvinvointipalvelujen kehittämiseen sekä tuoda näkyväksi nuorten näkemyksiä taiteen ja hyvinvoinnin suhteesta. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat kulttuurihyvinvointi ja taidelähtöiset menetelmät.
Tutkimus toteutettiin taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntäen nuorille suunnitelluissa taidetyöpajoissa. Tutkimusaineistona toimi taidelähtöisissä harjoituksissa nuorten luomat tuotokset sekä ryhmätoiminnan havainnoinnin kautta saatu materiaali. Taideperustainen tutkimus tuotti monipuolisen aineiston, jonka sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Monitasoisesta aineistosta nousi esiin tärkeitä teemoja, jotka kertoivat nuorten suhteesta taiteeseen ja kulttuuriin. Aineistossa toistui taiteen läsnäolo nuorten arjessa. Taidetta ja kulttuuria harrastettiin ja kulutettiin aktiivisesti, ja se oli läsnä erilaisissa ympäristöissä. Taiteen tekeminen ja kokeminen herätti nuorissa monenlaisia tunteita, joita pystyttiin myös käsittelemään taiteen avulla. Nuorten elämässä taide toi myös ihmisiä yhteen. Taiteita haluttiin kokea ja tehdä yhdessä muiden ihmisten kanssa ja erilaiset ryhmät ja yhteisöt koettiin tärkeiksi.
Johtopäätöksissä todetaan taiteen ja kulttuurin olevan nuorten elämässä hyvinvointia lisääviä tekijöitä. Taiteen läsnäolo arjessa, sen herättämät tunteet ja reaktiot kertovat sen positiivisista vaikutuksista hyvinvointiin. Luovuus sekä taiteen harrastaminen ja kuluttaminen osana vapaa-aikaa ovat hyvän arjen tekijöitä. Taiteen avulla voidaan saada väyliä hyvinvointia olennaisesti tukeville yhteisöllisyyden kokemuksille. Yhteisöllisyyden kautta voidaan lisätä osallisuutta, vuorovaikutusta ja johonkin kuulumisen merkityksellistä tunnetta.
Tutkimus toteutettiin taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntäen nuorille suunnitelluissa taidetyöpajoissa. Tutkimusaineistona toimi taidelähtöisissä harjoituksissa nuorten luomat tuotokset sekä ryhmätoiminnan havainnoinnin kautta saatu materiaali. Taideperustainen tutkimus tuotti monipuolisen aineiston, jonka sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Monitasoisesta aineistosta nousi esiin tärkeitä teemoja, jotka kertoivat nuorten suhteesta taiteeseen ja kulttuuriin. Aineistossa toistui taiteen läsnäolo nuorten arjessa. Taidetta ja kulttuuria harrastettiin ja kulutettiin aktiivisesti, ja se oli läsnä erilaisissa ympäristöissä. Taiteen tekeminen ja kokeminen herätti nuorissa monenlaisia tunteita, joita pystyttiin myös käsittelemään taiteen avulla. Nuorten elämässä taide toi myös ihmisiä yhteen. Taiteita haluttiin kokea ja tehdä yhdessä muiden ihmisten kanssa ja erilaiset ryhmät ja yhteisöt koettiin tärkeiksi.
Johtopäätöksissä todetaan taiteen ja kulttuurin olevan nuorten elämässä hyvinvointia lisääviä tekijöitä. Taiteen läsnäolo arjessa, sen herättämät tunteet ja reaktiot kertovat sen positiivisista vaikutuksista hyvinvointiin. Luovuus sekä taiteen harrastaminen ja kuluttaminen osana vapaa-aikaa ovat hyvän arjen tekijöitä. Taiteen avulla voidaan saada väyliä hyvinvointia olennaisesti tukeville yhteisöllisyyden kokemuksille. Yhteisöllisyyden kautta voidaan lisätä osallisuutta, vuorovaikutusta ja johonkin kuulumisen merkityksellistä tunnetta.