Pienyrityksen asiakkaiden sitouttaminen henkilöbrändäyksellä Instagramissa
Kekkonen, Pinja (2022)
Kekkonen, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022001
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pienyritysten henkilöbrändäystä ja sen sitouttavuutta Instagram- sovelluksessa. Työn tavoitteena on selvittää henkilöbrändin vaikutus yrityksen sitouttavuuteen sekä tutkia parhaita käytänteitä asiakkaiden sitouttamiseen Instagram-sovelluksessa. Henkilöbrändäys ja pienyritysten läpinäkyvyyden esille tuominen sosiaalisessa mediassa on lisääntynyt vuosien saatossa. Tästä syystä opinnäytetyössä tutustutaan henkilöbrändäyksen käsitteeseen ja sen vaikutuksiin yritysten toiminnassa.
Työssä haastateltiin eri toimialojen yrittäjiä ja tarkasteltiin näiden toimintaa Instagram-sovelluksessa. Näin saatiin yrittäjien kokemuksia ja toimivaksi todettuja käytänteitä selville. Haastateltavina opinnäytetyössä olivat kaksi yksinyrittäjää, jotka sitouttavat asiakkaitaan sosiaalisessa mediassa hyödyntämällä henkilöbrändäystä ja Instagramin monipuolisia ominaisuuksia.
Tutkimusten tuloksista kävi ilmi, että henkilöbrändäys lisää asiakkaiden sitoutumista yrityksen sisältöihin Instagramissa. Keskimääräisesti henkilötileillä on kymmenkertaisesti enemmän seuraajia kuin yritysten sosiaalisen median tileillä, minkä vuoksi henkilöbrändäys lisää tilin kiinnostavuutta ja näin ollen sitoutuneisuutta. Ero tilien seuraajamäärien välillä johtuu siitä, että ihmiset omilla persoonillaan, ajatuksillaan sekä mielipiteillään ovat puoleensavetävämpiä seurattavia, kuin pelkät tuotteet tai palvelut ilman aitoa, näkyvää henkilöä.
Yritys sitouttaa asiakkaita parhaiten hyödyntämällä monipuolisesti sovelluksen ominaisuuksia ja osallistamalla seuraajat mukaan keskusteluun. Yritysten tulee luoda sisällöt tarkasti teeman ja kohderyhmän mukaisesti. Erilaiset kysymykset, videot, vinkit sekä asiakkaiden kanssa käytävät yksityisviestit sitouttavat yleisöä tehokkaasti Instagramissa.
Työssä haastateltiin eri toimialojen yrittäjiä ja tarkasteltiin näiden toimintaa Instagram-sovelluksessa. Näin saatiin yrittäjien kokemuksia ja toimivaksi todettuja käytänteitä selville. Haastateltavina opinnäytetyössä olivat kaksi yksinyrittäjää, jotka sitouttavat asiakkaitaan sosiaalisessa mediassa hyödyntämällä henkilöbrändäystä ja Instagramin monipuolisia ominaisuuksia.
Tutkimusten tuloksista kävi ilmi, että henkilöbrändäys lisää asiakkaiden sitoutumista yrityksen sisältöihin Instagramissa. Keskimääräisesti henkilötileillä on kymmenkertaisesti enemmän seuraajia kuin yritysten sosiaalisen median tileillä, minkä vuoksi henkilöbrändäys lisää tilin kiinnostavuutta ja näin ollen sitoutuneisuutta. Ero tilien seuraajamäärien välillä johtuu siitä, että ihmiset omilla persoonillaan, ajatuksillaan sekä mielipiteillään ovat puoleensavetävämpiä seurattavia, kuin pelkät tuotteet tai palvelut ilman aitoa, näkyvää henkilöä.
Yritys sitouttaa asiakkaita parhaiten hyödyntämällä monipuolisesti sovelluksen ominaisuuksia ja osallistamalla seuraajat mukaan keskusteluun. Yritysten tulee luoda sisällöt tarkasti teeman ja kohderyhmän mukaisesti. Erilaiset kysymykset, videot, vinkit sekä asiakkaiden kanssa käytävät yksityisviestit sitouttavat yleisöä tehokkaasti Instagramissa.