Tulevaisuusteatterin taiteelliset lähtökohdat
Myllyoja, Jouko (2022)
Lataukset:
Myllyoja, Jouko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022031
Tiivistelmä
Tulevaisuusteatteri on kolmen teatterintekijän muodostama yhteisö, jossa toteutetaan yhteiskunnallisia aiheita käsitteleviä esityksiä. Opinnäytetyössä tunnistetaan tulevaisuusteatterin taiteellisia lähtökohtia transformatiivisen oppimisen ja postdraaamallisen teatterin näkökulmista. Empiirinen osuus koostuu kahdessa työpajassa hankitusta aineistosta. Ensimmäisessä työpajassa aineistoa luotiin transformatiivisen oppimisen piiristä muodostettua työpajapohjaa käyttäen. Toisessa työpajassa tukeuduttiin postdraamallisen teatterin parista nouseviin näkökulmiin. Työpajojen jälkeen aineistoa on analysoitu kirjallisuuteen nojautuen. Syntyneitä sisältöjä on lisäksi peilattu valmisteilla olevan – työelämän murroksista kertovan – näytelmän havaintoihin. Opinnäytetyö esittää tuloksenaan taiteellisia lähtökohtia, joita voi kuvata tulevaisuusteatterin toimintaa ohjaavina periaatteina ja peilipintoina jatkossa. Taiteelliset lähtökohdat koskevat tekstiä, dramaturgiaa, yleisösuhdetta, estetiikkaa, maailmakuvaa ja kontekstisuhdetta. Lopuksi tutkielma esittää pohdintoja taiteen merkityksistä ja mahdollisuuksista yhteiskunnallisessa kehyksessä. Havainnot koskevat muun muassa taiteen tiedollisuutta, kriittisyyttä ja merkityksellisyyttä luovaa ulottuvuutta. This thesis identifies artistic premises of the Futures Theatre -concept established by three theatre-makers. Artistic premises are constructed by utilizing transformative learning and post-dramatic theatre as theoretical frames. The empirical part of the study builds on two workshops, where data was gathered among the Futures Theatre workgroup. During the research process, this data was developed and crystallized into forms of artistic premises – verbal expressions – that concerns text, dramaturgy, spectatorship, aesthetics, worldview, and contextual relationship of the Futures Theatre. Artistic premises are reflected with contents that arise from ongoing processes concerning the societal play describing “Disruptions of a work-life”. As a result, the thesis presents artistic premises that are meant to work as guiding principles and reflection base for forthcoming projects of the Futures Theatre. In conclusions, the thesis discusses the meanings and possibilities of arts within a societal frame. These broadening observations concern for example cognitive and critical nature of arts.