Autismikirjon lapsen valmistelu laskimoverinäytteenottoon: Opas ja kommunikointitaulu autismikirjon lapsen laskimoverinäytteenoton valmistelun tueksi
Kettula-Pihlaja, Hanne-Maria; Kulju, Siru (2022)
Kettula-Pihlaja, Hanne-Maria
Kulju, Siru
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032041
Tiivistelmä
Autismikirjon diagnoosien määrä on kasvanut, joten myös erityisryhmien terveydenhuoltoon on kiinnitettävä enemmän huomiota. Autismikirjon lapset saattavat tarvita enemmän aikaa ja tukea toimenpiteissä ja niihin valmistautumisessa. Hyvin valmisteltu lapsi pelkää vähemmän ja on yhteistyökykyisempi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas ja kommunikointitaulu autismikirjon lapsen valmistelusta laskimoverinäytteenottoon. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa, miten lievittää, helpottaa tai jopa poistaa autismikirjon lapsen ahdistuneisuutta ja pelkoa laskimoverinäytteenottoa kohtaan. Tavoitteena oli etsiä keinoja, miten valmistella autismikirjon lasta laskimoverinäytteenottoon.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisena osuutena luotiin opaslehtinen ja kommunikointitaulu 7–12-vuotiaiden autismikirjon lasten valmistelusta laskimoverinäytteenottoon. Opinnäytetyön teoriapohja luotiin kriittisellä tiedonhankinnalla. Opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin, sillä erityislasten vanhempien kokemukset laskimoverinäytteenotosta ovat olleet negatiivisia, ja näytteenoton onnistumiseen on kaivattu neuvoja. Aihe on tärkeä, koska tietoa ja tutkimuksia on saatavilla hyvin vähän.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Arvoises Oy:n Anne Ojajärvi. Työ tuotettiin ensisijaisesti Arvoises Oy:n asiakkaille ja heidän perheilleen, mutta myös hoitohenkilökunnalle sekä kaikille, jotka voivat tarvita neuvoja autismikirjon lapsen valmistelusta laskimoverinäytteenottoon. Kerätyn tiedon perusteella voidaan todeta, että autismikirjon lasten huolellinen valmistelu laskimoverinäytteenottoon on tärkeää. Hyviä valmistelukeinoja autismikirjon lapselle ovat ennakointi, näytteenottotilanteen läpikäyminen, mielikuvaharjoitteet, selkeät kirjalliset tai kuvalliset ohjeet, lapsen yksilöllisten tapojen huomiointi, kivunlievitys sekä palkitseminen. Tämän opinnäytetyön oppaasta löytyy tietoa autismikirjon lasten valmistelusta laskimoverinäytteenottoon.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas ja kommunikointitaulu autismikirjon lapsen valmistelusta laskimoverinäytteenottoon. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa, miten lievittää, helpottaa tai jopa poistaa autismikirjon lapsen ahdistuneisuutta ja pelkoa laskimoverinäytteenottoa kohtaan. Tavoitteena oli etsiä keinoja, miten valmistella autismikirjon lasta laskimoverinäytteenottoon.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisena osuutena luotiin opaslehtinen ja kommunikointitaulu 7–12-vuotiaiden autismikirjon lasten valmistelusta laskimoverinäytteenottoon. Opinnäytetyön teoriapohja luotiin kriittisellä tiedonhankinnalla. Opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin, sillä erityislasten vanhempien kokemukset laskimoverinäytteenotosta ovat olleet negatiivisia, ja näytteenoton onnistumiseen on kaivattu neuvoja. Aihe on tärkeä, koska tietoa ja tutkimuksia on saatavilla hyvin vähän.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Arvoises Oy:n Anne Ojajärvi. Työ tuotettiin ensisijaisesti Arvoises Oy:n asiakkaille ja heidän perheilleen, mutta myös hoitohenkilökunnalle sekä kaikille, jotka voivat tarvita neuvoja autismikirjon lapsen valmistelusta laskimoverinäytteenottoon. Kerätyn tiedon perusteella voidaan todeta, että autismikirjon lasten huolellinen valmistelu laskimoverinäytteenottoon on tärkeää. Hyviä valmistelukeinoja autismikirjon lapselle ovat ennakointi, näytteenottotilanteen läpikäyminen, mielikuvaharjoitteet, selkeät kirjalliset tai kuvalliset ohjeet, lapsen yksilöllisten tapojen huomiointi, kivunlievitys sekä palkitseminen. Tämän opinnäytetyön oppaasta löytyy tietoa autismikirjon lasten valmistelusta laskimoverinäytteenottoon.