Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Operaattorien verkottamistuotteiden viankorjausprosessin priorisointi palvelutasosopimusten tukena

Kilpi, Feeliks (2022)

Avaa tiedosto
Kilpi_Feeliks.pdf (2.096Mt)
Lataukset: 


Kilpi, Feeliks
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032057
Tiivistelmä
Teleoperaattorien välinen liiketoiminta on mm. verkottamisratkaisuiden ja vuokrajohtojen myyntiä operaattorien välillä. Teleoperaattoreita on kansainvälisiä ja kansallisia, ja usein kansainväliset operaattorit ostavatkin paikallisoperaattoreilta viimeisen osuuden saavuttaakseen asiakkaita eri maissa. Operaattoreille suunnatut verkottamistuotteet mahdollistavat operaattorien verkkojen yhteen liittämisen valokuituyhteydellä ja verkkojen välirajapinnalla. Verkkojen välisen rajapinnan ja loppuasiakkaiden välillä tarjotaan operaattoriasiakkaalle virtuaaliyhteys, jolla asiakasoperaattori saavuttaa loppuasiakkaita oman verkkonsa ulkopuolelta.

Verkottamistuotteet ovat yhdistelmä fyysistä infrastruktuuria sekä virtuaalisia yhteyksiä pal-velua myyvän operaattorin runkoverkossa. Tuotteilla on palvelutasosopimukset (SLA), jotka määrittävät tuotteille prioriteetit, joita noudattaen vikatilanteet käsitellään. Vikatilanteita käsitellään tietoliikenneasiantuntijoiden toimesta teknisessä asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia ja kehittää näiden verkottamisratkaisuiden viankorjausprosessia palvelua tarjoavan verkko-operaattorin näkökulmasta nojaten palvelutasosopimuksiin. Viankorjaus- ja priorisointiprosesseja on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa automatisoidumpaan suuntaan, jossa tietojärjestelmät ohjaavat asiantuntijaa työssään. Toiminnallisen opinnäytetyön produktina toimeksiantajalle on vaatimusmäärittelydokumentti, joka antaa pohjan toimeksiantajalle tulevaan tietojärjestelmäkehitykseen.

Tietoliikenteen käsitteet ja teknologiat, joita teoriaosuudessa käytetään ovat Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) ja Internet Engineering Task Force (IETF) järjestöjen toimesta standardisoituja. Voittoa tavoittelematon Metro Ethernet Forum (MEF) järjestö vuorostaan standardisoi operaattorin verkossa toteutettavia virtuaaliyhteyksiä. Työssä esitetään myös toimeksiantajan Telia Finlandin verkottamistuotetarjoama. Viankorjausprosessin kuvauksessa pohjataan Information Technology Infrastructure Library (ITIL) viitekehyksen vikatapaus -prosessiin. Toimeksiantajalla on myös muita prosesseja, joita nykytilanteessa käytetään viankorjausprosessissa.

Vaatimusmäärittely muodostetaan opinnäytetyön tiedonkeruun ja oppimisen pohjalta tehtävistä kehitysehdotuksista. Kehitysehdotukset muodostavat vaatimusmäärittelyssä toiminnallisuudet, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tietojärjestelmäkehityksessä. Toiminnallisuudet luokitellaan ja taulukoidaan vaatimusmäärittelydokumentissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste