Aistihuoneen käyttö oppilaiden vireydensäätelyn tukena koulupäivän aikana : opas Kurittulan koulun aistihuoneeseen
Hietanen, Anniina; Winqvist, Hertta (2022)
Hietanen, Anniina
Winqvist, Hertta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032076
Tiivistelmä
Kurittulan koulu on ala-aste, jossa on n. 400 oppilasta. Kurittulan koulussa on luokat 1–6. Koulu sijaitsee Maskun keskustan lähettyvillä.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö ja sen toimeksiantajana toimi Kurittulan koulu. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa Kurittulan koulun opettajille opas siitä, miten aistihuonetta voi hyödyntää oppilaiden vireystilan säätelyssä. Kurittulan kouluun päätettiin rakentaa aistihuone, sillä vireystilan säätelyssä on kaikilla pienryhmäoppilailla jonkinlaisia haasteita. On aistiyliherkkyyttä, vilkkautta ja myös vireystilan mataluutta. Oppilaiden haasteet vaihtelevat riippuen olosuhteista, tapahtumista ja lääkityksestä. Aistihuonetta voidaan myös käyttää muiden oppilaiden kohdalla tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan.
Kehittämistyön keskeisimpänä taustateoriana käytettiin aistimodulaatiota. Konstruktivistista mallia sovellettiin kehittämisprosessissa.
Valmis opas sisältää lyhyen tietopaketin vireystilan säätelystä ja sen pulmista, aistijärjestelmistä ja niiden käytöstä vireystilan säätelyssä, aistimodulaatiosta, aistihuoneista sekä luettelon aistihuoneen välineistä ja siitä, miten niitä voi hyödyntää vireystilan säätelyssä. Lisäksi annetaan tietoa menetelmistä, joilla laskea tai nostaa vireystilaa tai jäsentää toimintaa sekä välinesuosituksia aistihuoneeseen. Mukana on myös lyhyt osio turvallisuudesta. Opas toteutettiin hyödyntämällä teoriatietoa, tekijöiden aiempaa kokemusta sekä listaa aistihuoneeseen tilatuista välineistä. Toimeksiantajan palaute oppaasta oli myönteistä. Aistihuoneen valmistuttua Kurittulan koulun opettajat voivat hyödyntää opasta oppilaidensa kanssa työskentelyssä. Kurittula school is an elementary school, which has about 400 students. There are grades 1-6 in Kurittula school. The school is located near the center of Masku.
This thesis is a development project, and it was commissioned by Kurittula school. The goal of the development project was to produce a guide to Kurittula school teachers about how to utilize the sensory room in regulating the alertness of the students. Kurittula school decided to build a sensory room, because all the small group students have some kind of challenges in regulating their alertness. There is hypersensitivity, hyperactivity and also low alertness. The students’ challenges vary depending on circumstances, occasions and medication. The sensory room can also be used with other students depending on their needs and possibilities.
Sensory modulation was used as a main theoretical background to the development project. The constructivist model was applied in the developing process.
The finished guide includes a compilation about regulating alertness and it’s probems, sensory systems and their use in regulating alertness, sensory modulation, sensory rooms and and a list of the items in the sensory room and how to use them in regulating alertness. Also information on the methods how to decrease or increase alertness or how to structure occupation and recommendations are given about the items for the sensory room. There is also a little section about safety. The guide was carried out by using theoretical knowledge, previous praxis of the writers and the list of the items ordered in the sensory room. The feedback from the commissioner was positive. After the sensory room is ready, Kurittula school teachers can use the guide when working with their students.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö ja sen toimeksiantajana toimi Kurittulan koulu. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa Kurittulan koulun opettajille opas siitä, miten aistihuonetta voi hyödyntää oppilaiden vireystilan säätelyssä. Kurittulan kouluun päätettiin rakentaa aistihuone, sillä vireystilan säätelyssä on kaikilla pienryhmäoppilailla jonkinlaisia haasteita. On aistiyliherkkyyttä, vilkkautta ja myös vireystilan mataluutta. Oppilaiden haasteet vaihtelevat riippuen olosuhteista, tapahtumista ja lääkityksestä. Aistihuonetta voidaan myös käyttää muiden oppilaiden kohdalla tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan.
Kehittämistyön keskeisimpänä taustateoriana käytettiin aistimodulaatiota. Konstruktivistista mallia sovellettiin kehittämisprosessissa.
Valmis opas sisältää lyhyen tietopaketin vireystilan säätelystä ja sen pulmista, aistijärjestelmistä ja niiden käytöstä vireystilan säätelyssä, aistimodulaatiosta, aistihuoneista sekä luettelon aistihuoneen välineistä ja siitä, miten niitä voi hyödyntää vireystilan säätelyssä. Lisäksi annetaan tietoa menetelmistä, joilla laskea tai nostaa vireystilaa tai jäsentää toimintaa sekä välinesuosituksia aistihuoneeseen. Mukana on myös lyhyt osio turvallisuudesta. Opas toteutettiin hyödyntämällä teoriatietoa, tekijöiden aiempaa kokemusta sekä listaa aistihuoneeseen tilatuista välineistä. Toimeksiantajan palaute oppaasta oli myönteistä. Aistihuoneen valmistuttua Kurittulan koulun opettajat voivat hyödyntää opasta oppilaidensa kanssa työskentelyssä.
This thesis is a development project, and it was commissioned by Kurittula school. The goal of the development project was to produce a guide to Kurittula school teachers about how to utilize the sensory room in regulating the alertness of the students. Kurittula school decided to build a sensory room, because all the small group students have some kind of challenges in regulating their alertness. There is hypersensitivity, hyperactivity and also low alertness. The students’ challenges vary depending on circumstances, occasions and medication. The sensory room can also be used with other students depending on their needs and possibilities.
Sensory modulation was used as a main theoretical background to the development project. The constructivist model was applied in the developing process.
The finished guide includes a compilation about regulating alertness and it’s probems, sensory systems and their use in regulating alertness, sensory modulation, sensory rooms and and a list of the items in the sensory room and how to use them in regulating alertness. Also information on the methods how to decrease or increase alertness or how to structure occupation and recommendations are given about the items for the sensory room. There is also a little section about safety. The guide was carried out by using theoretical knowledge, previous praxis of the writers and the list of the items ordered in the sensory room. The feedback from the commissioner was positive. After the sensory room is ready, Kurittula school teachers can use the guide when working with their students.