Tunnejohtaminen yt-tilanteessa
Collander, Terhi (2022)
Collander, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää miten tunteita tulisi johtaa yt-tilanteessa. Opinnäytetyössäni laadullisen tutkimuksen keinoin, esihenkilöitä haastattelemalla pyrittiin löytämään, miten esihenkilöt kokevat tunteiden johtamisen yt-tilanteessa ja millainen käsitys esihenkilöillä ylipäänsä on tunnejohtamisesta, jotta saatiin selvyyttä siihen, millaiset valmiudet esihenkilöillä on johtaa tunteita ja miten he mielestään ovat suoriutuneet tunteiden johtamisessa sekä huomioimisessa haastavissa tilanteissa kuten yt-tilanne.
Esihenkilöitä haastateltiin eri organisaatioista ja pyrittiin löytämään esihenkilöitä, joilla on kokemusta yt-neuvotteluista. Haastattelun keinoin kerätyn aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin ankkuroitua teoriaa.
Tunteet ovat läsnä kaikessa mitä teemme, niin töissä kuin vapaa-ajalla. Tunteista ja tunteiden johtamisen merkityksestä puhutaan yhä enemmän. On oivallettu, että tunteet kuuluvat myös työpaikalle. Tunnejohtaminen, tunteisiin vaikuttaminen on keskeisessä roolissa, kun halutaan luoda hyvää tunneilmastoa. Esihenkilön vaativassa roolissa tarvitaan tunnetaitoja. Tunnetaitojen merkitystä painotetaankin nykyään enemmän kuin substanssiosaamista, ihmisläheisempien johtamistapojen vallatessa alaa.
Haastattelujen pohjalta on tulkittavissa, että tunnejohtaminen tarkoittaa eri asioita eri ihmisille eikä yhtenäistä näkemystä asiasta ole. Yrityksissä voitaisiinkin pohtia tunnejohtamisen kouluttamista, jotta tunnejohtamisen ydin selkeytyisi ja esihenkilöt saisivat välineitä sekä tukea tunteiden johtamiseen. The purpose of this thesis is to research how emotions can be managed in an employee co-operation negotiation situation. The research was conducted using a qualitative research method by conducting interviews with team leaders. The purpose of the inter interviews was to find out how team leaders perceive emotional leadership in an employee co-operative negotiation situation and what perceptions they have on emotional leadership in general.
The interviewed team leaders were from different organizations and they were chosen with the criteria that they have at least some experience with an employee co-operation negotiation situation. The collected interview data was analysed using grounded theory.
Emotions are present in everything we do, both in our professional and in our private lives. Emotions and the importance of emotion management is a topic which is discussed more and more. It has been recognized that emotions belong in the workplace as well as at home. Emotional management, and influencing emotions, plays a key role in creating a good emotional climate. Emotional skills are needed in the demanding role of a team leader. Emotional skills are emphasized more than substance skills, and these days more humane approach management practices are gaining ground.
Based on the interviews, it can be assumed that emotional leadership means different things to different people and there is no unified view of the way emotion management should be implemented. Companies could consider training in emotional leadership to achieve a more unified view and better tools to support emotion management.
Esihenkilöitä haastateltiin eri organisaatioista ja pyrittiin löytämään esihenkilöitä, joilla on kokemusta yt-neuvotteluista. Haastattelun keinoin kerätyn aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin ankkuroitua teoriaa.
Tunteet ovat läsnä kaikessa mitä teemme, niin töissä kuin vapaa-ajalla. Tunteista ja tunteiden johtamisen merkityksestä puhutaan yhä enemmän. On oivallettu, että tunteet kuuluvat myös työpaikalle. Tunnejohtaminen, tunteisiin vaikuttaminen on keskeisessä roolissa, kun halutaan luoda hyvää tunneilmastoa. Esihenkilön vaativassa roolissa tarvitaan tunnetaitoja. Tunnetaitojen merkitystä painotetaankin nykyään enemmän kuin substanssiosaamista, ihmisläheisempien johtamistapojen vallatessa alaa.
Haastattelujen pohjalta on tulkittavissa, että tunnejohtaminen tarkoittaa eri asioita eri ihmisille eikä yhtenäistä näkemystä asiasta ole. Yrityksissä voitaisiinkin pohtia tunnejohtamisen kouluttamista, jotta tunnejohtamisen ydin selkeytyisi ja esihenkilöt saisivat välineitä sekä tukea tunteiden johtamiseen.
The interviewed team leaders were from different organizations and they were chosen with the criteria that they have at least some experience with an employee co-operation negotiation situation. The collected interview data was analysed using grounded theory.
Emotions are present in everything we do, both in our professional and in our private lives. Emotions and the importance of emotion management is a topic which is discussed more and more. It has been recognized that emotions belong in the workplace as well as at home. Emotional management, and influencing emotions, plays a key role in creating a good emotional climate. Emotional skills are needed in the demanding role of a team leader. Emotional skills are emphasized more than substance skills, and these days more humane approach management practices are gaining ground.
Based on the interviews, it can be assumed that emotional leadership means different things to different people and there is no unified view of the way emotion management should be implemented. Companies could consider training in emotional leadership to achieve a more unified view and better tools to support emotion management.