TYÖMAA-AIKAISEN SÄHKOISTYKSEN SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN TYÖTURVALLISUUDEN KEHITTÄMINEN UUDISKERROSTALOTUOTANNOSSA
Niskanen, Viivi (2022)
Niskanen, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202042111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202042111
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa tilaajan laajempaa tavoitetta kehittää työmaa-aikaisen sähköistyksen toteuttamista ja suunnittelua. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia työmaa-aikaisen sähköistyksen aiheuttamia työturvallisuusriskejä ja kehittää sähköistyksen toteutustapaa vähemmän riskialttiiksi. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena.
Opinnäytetyössä kuvataan työturvallisuutta yleisesti osana tutkimuksen teoriaperustaa. Suomen laissa velvoitetaan jokaista työnantajaa työn vaarojen selvittämiseen ja työturvallisuusriskien arvioimiseen.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta työmaa-aikaisen sähköistyksen aiheuttavan paljon poistettavissa olevia työturvallisuusriskejä nykyisellä tavalla toteutettuna. Yleisimmät sähköistyksen aiheuttamat tapaturmat johtuvat puutteellisesta valaistuksesta, lattioilla kulkevien johtojen aiheuttamisista kompastumisista ja rikkoutuneiden kaapeleiden vuoksi aiheutuneista sähköiskuista.
Tutkimustyön avulla saatiin uusia ratkaisuja työmaa-aikaisen sähköistyksen työturvallisuuden parantamiseen. Kehittämistä on sekä käytännön toteutuksessa että työntekijöiden perehdyttämistavoissa. Työmaa-aikaisen sähköistyksen toteuttamisessa tärkeäksi koettiin, että saadaan sähköjohdot pois kulkuväyliltä ja työmaan valaistusasiat varmennetuiksi kaikkiin tilanteisiin. Perehdyttämisessä nähtiin tärkeänä saada yhtenäinen ohjeistus työmaa-aikaisen sähköistyksen toteuttamisesta uusien työntekijöiden perehdytystä helpottamaan ja samalla muistilistaksi jo olevalle työnjohdolle. This thesis is a part of the client's broader goal of developing the implementation and design of electrification during construction sites. The aim of this study was to investigate the occupational safety risks caused by electrification at the construction site and to develop the implementation of electrification to be less risky. The study was conducted as an interview study.
The theoretical framework examines occupational safety in general to support the relevance of the research. The Finnish law obliges every employer to identify work hazards and assess occupational safety risks.
Based on this thesis, it can be stated that electrification on construction sites causes a lot of occupational safety risks when it is implemented in the current way. The most common accidents caused by electrification are due to poor lighting, tripping caused by wires running on the floors and electric shocks caused by broken cables.
The research work provided new solutions to improving the occupational safety of electrification at construction sites. There is room for improvement both in terms of practical implementation and in terms of employee orientation. In the implementation of on-site electrification, it was considered important to get the power lines out of the passageways, and on-site lighting issues to be verified for all situations. Regarding induction, it was seen as important to obtain uniform instructions on the implementation of work-based electrification to facilitate the induction of new employees and at the same time as a checklist for the existing management.
Opinnäytetyössä kuvataan työturvallisuutta yleisesti osana tutkimuksen teoriaperustaa. Suomen laissa velvoitetaan jokaista työnantajaa työn vaarojen selvittämiseen ja työturvallisuusriskien arvioimiseen.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta työmaa-aikaisen sähköistyksen aiheuttavan paljon poistettavissa olevia työturvallisuusriskejä nykyisellä tavalla toteutettuna. Yleisimmät sähköistyksen aiheuttamat tapaturmat johtuvat puutteellisesta valaistuksesta, lattioilla kulkevien johtojen aiheuttamisista kompastumisista ja rikkoutuneiden kaapeleiden vuoksi aiheutuneista sähköiskuista.
Tutkimustyön avulla saatiin uusia ratkaisuja työmaa-aikaisen sähköistyksen työturvallisuuden parantamiseen. Kehittämistä on sekä käytännön toteutuksessa että työntekijöiden perehdyttämistavoissa. Työmaa-aikaisen sähköistyksen toteuttamisessa tärkeäksi koettiin, että saadaan sähköjohdot pois kulkuväyliltä ja työmaan valaistusasiat varmennetuiksi kaikkiin tilanteisiin. Perehdyttämisessä nähtiin tärkeänä saada yhtenäinen ohjeistus työmaa-aikaisen sähköistyksen toteuttamisesta uusien työntekijöiden perehdytystä helpottamaan ja samalla muistilistaksi jo olevalle työnjohdolle.
The theoretical framework examines occupational safety in general to support the relevance of the research. The Finnish law obliges every employer to identify work hazards and assess occupational safety risks.
Based on this thesis, it can be stated that electrification on construction sites causes a lot of occupational safety risks when it is implemented in the current way. The most common accidents caused by electrification are due to poor lighting, tripping caused by wires running on the floors and electric shocks caused by broken cables.
The research work provided new solutions to improving the occupational safety of electrification at construction sites. There is room for improvement both in terms of practical implementation and in terms of employee orientation. In the implementation of on-site electrification, it was considered important to get the power lines out of the passageways, and on-site lighting issues to be verified for all situations. Regarding induction, it was seen as important to obtain uniform instructions on the implementation of work-based electrification to facilitate the induction of new employees and at the same time as a checklist for the existing management.