Euran alakoulujen luokanopettajien lastensuojelun tietämys
Jalava, Alisa (2022)
Jalava, Alisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202042102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202042102
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Euran alakouluissa työskentelevien luokanopettajien tietoutta lastensuojelusta sekä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Työssä pyrittiin selvittämään kokevatko opettajat tunnistavansa lastensuojelun tarpeen, tuntevansa lastensuojelun kentän sekä kaipaavatko opettajat asian tiimoilta lisää tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän tavoin talvella 2021. Tutkimuksen tulokset kerättiin lähettämällä opettajille internetissä täytettävä Google Forms -kyselykaavake. Vastauksia saatiin viidestä Eurassa toimivasta alakoulusta.
Koska kouluikäisten lasten opettajat ovat päivittäin tekemisissä oppilaidensa kanssa, saattavat he huomata huolen lapsesta tai lapsen kotioloista ensimmäisten joukossa. Huolen herätessä pitäisi olla selvillä, miten tulee toimia. Kouluilla on tällaisessa tilanteessa ohjeistuksia omaan moniammatilliseen toimintaan, miten oppilaita voitaisiin koulussa auttaa. Yhteydenotto lastensuojeluun sekä sen kanssa tehtävä yhteistyö on kuitenkin vierasta aluetta monelle opettajalle. Sitä ei ilmeisesti käydä juurikaan läpi edes opettajakoulutuksessa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksissa todettiin opettajilla olevan tilastollisesti hyvin vaihtelevasti tietoutta lastensuojelun kentästä. Monessa tutkimuksen kysymyksessä vastaukset jakautuivat kahtia melko tasaisesti. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen sekä lastensuojelullisen prosessin eteneminen oli suhteellisen hallussa noin puolella kyselyyn vastanneista opettajista. Puolestaan epävarmuutta lastensuojeluilmoituksen tekemisestä ja yhteistyöstä lastensuojelun kanssa koki myös noin puolet kyselyyn vastanneista. Suurin osa opettajista oli kerännyt tietonsa itse ja osa työpaikan tarjoamasta koulutuksesta tai esimiehiltä ja työkavereilta. Kaikki vastanneet olivat sitä mieltä, että kaipaisivat asian tiimoilta lisää tietoutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän tavoin talvella 2021. Tutkimuksen tulokset kerättiin lähettämällä opettajille internetissä täytettävä Google Forms -kyselykaavake. Vastauksia saatiin viidestä Eurassa toimivasta alakoulusta.
Koska kouluikäisten lasten opettajat ovat päivittäin tekemisissä oppilaidensa kanssa, saattavat he huomata huolen lapsesta tai lapsen kotioloista ensimmäisten joukossa. Huolen herätessä pitäisi olla selvillä, miten tulee toimia. Kouluilla on tällaisessa tilanteessa ohjeistuksia omaan moniammatilliseen toimintaan, miten oppilaita voitaisiin koulussa auttaa. Yhteydenotto lastensuojeluun sekä sen kanssa tehtävä yhteistyö on kuitenkin vierasta aluetta monelle opettajalle. Sitä ei ilmeisesti käydä juurikaan läpi edes opettajakoulutuksessa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksissa todettiin opettajilla olevan tilastollisesti hyvin vaihtelevasti tietoutta lastensuojelun kentästä. Monessa tutkimuksen kysymyksessä vastaukset jakautuivat kahtia melko tasaisesti. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen sekä lastensuojelullisen prosessin eteneminen oli suhteellisen hallussa noin puolella kyselyyn vastanneista opettajista. Puolestaan epävarmuutta lastensuojeluilmoituksen tekemisestä ja yhteistyöstä lastensuojelun kanssa koki myös noin puolet kyselyyn vastanneista. Suurin osa opettajista oli kerännyt tietonsa itse ja osa työpaikan tarjoamasta koulutuksesta tai esimiehiltä ja työkavereilta. Kaikki vastanneet olivat sitä mieltä, että kaipaisivat asian tiimoilta lisää tietoutta.