Digitaalisen ostopolun muutokset : Verkkokauppaostamisen kehitys ja mitä siltä odotetaan? - Case: Kaleva Media
Karjalainen, Krista (2022)
Karjalainen, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia verkkokauppaostamisen muutoksia kuluttajien näkökulmasta ja vastaavasti sitä, miten verkkokaupat ovat lähteneet vastaamana kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä taustatutkimusta näihin aiheisiin osana Kaleva Median Arctify-projektia. Päätutkimusongelmat olivat: ”Kuinka kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut?” ja ”Mitä kuluttajat odottavat verkkokaupoilta nyt ja tulevaisuudessa?”
Opinnäytetyössä käsitellään ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten ostokäyttäytyminen on muuttunut. Muutoksessa tarkastellaan myös covid-19-pandemian vaikutuksia. Jotta vastattaisiin tutkimuskysymyksiin, teoriaosuudessa pureudutaan myös verkkokauppojen toimintoihin ja siihen, millaisia toimintoja kuluttajat odottavat verkkokaupoilta ostoprosessinsa aikana. Verkkokauppojen tulevaisuutta tarkasteltaessa ei jääty vain lähitulevaisuuden odotuksiin vaan haluttiin myös tuoda esiin, millaisia myynti ja ostotapoja verkkokauppakentässä voitaisiin nähdä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, koska tutkimuksessa olivat kiinnostavampia haastateltavien omat kokemukset kuin vastauksien määrä. Haastattelut toteutettiin toimeksiantajayrityksen konserniin kuuluvien yritysten työntekijöille. Teoriaosuus tukee tutkimustuloksia. Tuloksista voitiin havaita, että kuluttajat odottavat verkkokaupoilta personoitua sisältöä sekä nopeaa ja helppoa tapaa ostaa. Verkkokauppojen tulee kehittyä aktiivisesti ja toimintojen tulee toimia laitteella kuin laitteella.
Opinnäytetyössä käsitellään ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten ostokäyttäytyminen on muuttunut. Muutoksessa tarkastellaan myös covid-19-pandemian vaikutuksia. Jotta vastattaisiin tutkimuskysymyksiin, teoriaosuudessa pureudutaan myös verkkokauppojen toimintoihin ja siihen, millaisia toimintoja kuluttajat odottavat verkkokaupoilta ostoprosessinsa aikana. Verkkokauppojen tulevaisuutta tarkasteltaessa ei jääty vain lähitulevaisuuden odotuksiin vaan haluttiin myös tuoda esiin, millaisia myynti ja ostotapoja verkkokauppakentässä voitaisiin nähdä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, koska tutkimuksessa olivat kiinnostavampia haastateltavien omat kokemukset kuin vastauksien määrä. Haastattelut toteutettiin toimeksiantajayrityksen konserniin kuuluvien yritysten työntekijöille. Teoriaosuus tukee tutkimustuloksia. Tuloksista voitiin havaita, että kuluttajat odottavat verkkokaupoilta personoitua sisältöä sekä nopeaa ja helppoa tapaa ostaa. Verkkokauppojen tulee kehittyä aktiivisesti ja toimintojen tulee toimia laitteella kuin laitteella.