Rahoitusneuvottelijan työnkuva
Kärnä, Nina (2022)
Kärnä, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata aloittavan rahoitusneuvottelijan oppimisen matkaa. Opinnäytetyön tekijällä ei ole aikaisempaa työkokemusta finanssialalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia ja syventää rahoitusalan eri kokonaisuuksia mahdollistaen ammatillisen kehittymisen opinnäytetyön päätteeksi.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin päiväkirjaraportointia 15.11.2021-21.1.2022 väliseltä ajalta. Viikoilla 1–5 käytiin läpi rahoitusneuvottelijan koulutuksessa esille tulleita aiheita ja 6–10 käytiin läpi työssäoppimista ottaen koulutuksen opit käyttöön. Joka raportointiviikon lopussa analysoitiin kulunut viikko.
Opinnäytetyön sisältöä ei rajattu etukäteen, vaan tarkoituksena oli mennä koulutuksen aikataulun ja sisällön mukaisesti. Työn keskeisiä tietoperustoja olivat finanssialan erilaiset lainsäädännöt ja viranomaisohjeistukset. Opinnäytetyössä kuvattiin finanssialan rahoitusperusteita. Näkökulmaa haettiin myös asiakaspalvelun ja myynnin osalta, joka kuuluu rahoitusneuvottelijan työnkuvaan.
Opinnäytetyö eteni suunnitelman mukaisesti. Päiväkirjaraportointi koettiin oikeaksi menetelmäksi työnaloitusta varten. Raportoinnin avulla työntekijä pystyi syventää oppimaansa ja ymmärtämään asiakokonaisuuksia paremmin. Raportointi koulutuksen aiheista vauhditti oppimista ja siitä oli hyötyä työnaloituksessa. Työntekijän tietoperusta kehittyi joka viikko ja raportoinnin lopussa hänellä oli perustaso hallussa. Työntekijä tulee tarvitsemaan vielä tukea työssään, mutta opinnäytetyö kehitti osaamista tavoitteen mukaisesti.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin päiväkirjaraportointia 15.11.2021-21.1.2022 väliseltä ajalta. Viikoilla 1–5 käytiin läpi rahoitusneuvottelijan koulutuksessa esille tulleita aiheita ja 6–10 käytiin läpi työssäoppimista ottaen koulutuksen opit käyttöön. Joka raportointiviikon lopussa analysoitiin kulunut viikko.
Opinnäytetyön sisältöä ei rajattu etukäteen, vaan tarkoituksena oli mennä koulutuksen aikataulun ja sisällön mukaisesti. Työn keskeisiä tietoperustoja olivat finanssialan erilaiset lainsäädännöt ja viranomaisohjeistukset. Opinnäytetyössä kuvattiin finanssialan rahoitusperusteita. Näkökulmaa haettiin myös asiakaspalvelun ja myynnin osalta, joka kuuluu rahoitusneuvottelijan työnkuvaan.
Opinnäytetyö eteni suunnitelman mukaisesti. Päiväkirjaraportointi koettiin oikeaksi menetelmäksi työnaloitusta varten. Raportoinnin avulla työntekijä pystyi syventää oppimaansa ja ymmärtämään asiakokonaisuuksia paremmin. Raportointi koulutuksen aiheista vauhditti oppimista ja siitä oli hyötyä työnaloituksessa. Työntekijän tietoperusta kehittyi joka viikko ja raportoinnin lopussa hänellä oli perustaso hallussa. Työntekijä tulee tarvitsemaan vielä tukea työssään, mutta opinnäytetyö kehitti osaamista tavoitteen mukaisesti.
