Hinnoittelu ja liiketoiminnan kannattavuus hautakivialan yrityksessä
Utriainen, Merja (2022)
Utriainen, Merja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202062157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202062157
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan, Satakunnassa toimiva hautakivialalla toimivan yrityksen, toiminnan kannattavuutta tarkastelemalla yksittäisten tuotteiden hinnoittelua. Työn kohteena oleva yritys on aloittanut toimintansa huhtikuussa 2021. Uuden yrittäjän ajankohtainen tarve oli selvittää yrityksen tuotteiden kannattavuutta ja niihin liittyvät tekijät. Näitä asioita ei aiemmin ollut yrityksessä tarkasteltu. Työssä selvitettiin onko yrityksen yksittäisten tuotteiden hinta oikea eli ovatko ne kannattavia. Lisäksi selvitettiin löytyykö tuotteiden kesken eroavaisuuksia kannattavuudessa ja pohdittiin liittyykö tuotteiden hinnoitteluun muutospaineita. Saatujen tulosten perusteella saatiin tietoa kannattavan liiketoiminnan kehittämiseen ja ylläpitämiseen.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämistyö, joka case- eli tapaustutkimukselle tyypillisesti keskittyy yhden kohteen, tässä yrityksen, tarkasteluun. Lisäksi opinnäytetyössä on kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen sekä kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän tunnusmerkkejä. Tämän vuoksi työ edustaa monimenetelmätutkimusta. Opinnäytetyön empiriaosuuden teoriapohjana toimivat kannattavuus, katetuotto ja hinnoittelu. Empiriaosuudessa esitellään yrityksen toimintaa, jonka jälkeen tarkasteltiin tuotteiden kannattavuutta katetuottolaskennan avulla.
Tehtyjen laskelmien pohjalta analysoitiin yrityksen kannattavuutta ja tehtiin johtopäätöksiä yrityksen liiketoiminnan kannattavuudesta. Yrityksen tuotteiden katetuotot olivat hyvät. Myyntikatteiden todettiin olevan hyvällä tasolla ja yrityksen taloustietoja tarkasteltaessa todettiin yrityksen toiminnan olevan kokonaisuudessaan kannattavaa. Työn tekemisen aikana tunnistettiin kuitenkin myös kehittämiskohteita liittyen yrityksen hinnoitteluun, joiden kehittäminen tulee vaikuttamaan yrityksen kannattavuuteen.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämistyö, joka case- eli tapaustutkimukselle tyypillisesti keskittyy yhden kohteen, tässä yrityksen, tarkasteluun. Lisäksi opinnäytetyössä on kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen sekä kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän tunnusmerkkejä. Tämän vuoksi työ edustaa monimenetelmätutkimusta. Opinnäytetyön empiriaosuuden teoriapohjana toimivat kannattavuus, katetuotto ja hinnoittelu. Empiriaosuudessa esitellään yrityksen toimintaa, jonka jälkeen tarkasteltiin tuotteiden kannattavuutta katetuottolaskennan avulla.
Tehtyjen laskelmien pohjalta analysoitiin yrityksen kannattavuutta ja tehtiin johtopäätöksiä yrityksen liiketoiminnan kannattavuudesta. Yrityksen tuotteiden katetuotot olivat hyvät. Myyntikatteiden todettiin olevan hyvällä tasolla ja yrityksen taloustietoja tarkasteltaessa todettiin yrityksen toiminnan olevan kokonaisuudessaan kannattavaa. Työn tekemisen aikana tunnistettiin kuitenkin myös kehittämiskohteita liittyen yrityksen hinnoitteluun, joiden kehittäminen tulee vaikuttamaan yrityksen kannattavuuteen.